Cumhuriyet 3. Uluslararası Uygulamalı Bilimler Kongresi, Erzurum, Türkiye, 30 Ağustos 2020, ss.18-19, (Özet Bildiri)
Giriş: Eğitimde
geri bildirim, ilgilenilen durum üzerinde öğrencilerin fikirlerine verilen
önem ile yapılan bir değerlendirme şeklidir. Geri bildirim kişinin
kendisine veya karşı tarafın kişiye ve/veya üzerinde çalıştığı konuya etkili
bir eğilim biçimi olarak da tanımlanabilir. Geri bildirim ile ilgilenilen konudan
edinilen olumsuz fikirlerle olumlu yönde önlemler alma ve mevcut durumun
iyileştirilmesi amaçlanır.
Amaç: Bu çalışmada, Van
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi, dönem IV öğrencilerine verilen eğitimin;
2017-2018 ve 2018-2019 dönemlerinde öğrencilerden alınan geri bildirimlerle değerlendirilmesi
ve eğitim programında iyileştirme amaçlı yapılacak değişikliklere katkı
sağlanması amaçlanmaktadır.
Yöntem: Çalışmada Van
Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Tıp Fakültesi, 2017-2018 ve 2018-2019 Eğitim Öğretim
yılında dönem IV öğrencilerinden klinik uygulamalara katılan 160 öğrenciden
geri bildirimler alınmıştır. Öğrencilere: Kadın Hastalıkları ve Doğum, Dâhiliye,
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Göğüs Hastalıkları, Genel Cerrahi ve Kardiyoloji
klinik uygulama eğitimlerini değerlendirmeye yönelik; yirmibeş sorudan oluşan
anket uygulanmıştır. Anketteki sorulara verilen cevaplar; “Kesinlikle
Katılıyorum (5)”, “Katılıyorum (4)”, Kararsızım (3), Katılmıyorum (2) ve
Kesinlikle katılmıyorum (1) olmak üzere 5 kategoriden oluşmuştur. Bu anket
sorularından klinik uygulama hakkındaki genel ifadeleri içeren 3 soru (S1: Klinik
uygulama Süresi
yeterlidir, S2: Derslik ve kliniğin imkânlar yeterlidir, S3: Öğrendiklerimi ilerideki meslek yaşamımda
kullanacağımı düşünüyorum) değerlendirmeye alınmıştır. Her soru için kategoriler ile eğitim alanları arasındaki ilişkileri
belirlemek ve bu ilişkileri kolay anlaşılır şekilde görsel olarak sunmak
amacıyla Çoklu Uyum Analizi yapılmıştır.
Bulgular: Dönem
4’te yer alan uygulamalı derslerden; Göğüs hastalıkları ve Kardiyoloji klinik
uygulamaları için; birinci yılda sürenin yeterli olduğu ifade edilirken, ikinci
yılda sürenin yeterliliği hususunda kararsızlık gözlenmiştir. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları klinik uygulaması için her iki yılda da
sürenin yeterli olduğu görüşüne katılınmamıştır. Benzer şekilde Çocuk Sağlığı
ve Hastalıkları klinik uygulaması için “Öğrendiklerimi
ilerdeki meslek yaşamımda kullanacağımı düşünüyorum” ifadesine de her iki yılda
katılınmadığı görülmüştür.
Sonuç: Sonuç olarak, değerlendirilen sorular (3 sorunun) bakımından klinik
uygulamalarda yer alan uygulamalı derslerin; süresinin, dersliklerin ve klinik
imkanların yeterliliği ile birlikte, öğrenilenlerin ilerideki meslek hayatında
kullanılabilirliğinin, yıla ve uygulamalı derse göre değişkenlik gösterdiği gözlenmiştir.
Diğer yandan, uygulamalı derslerde yıla göre bazı iyileşmeler gözlenmiş
olup, bu iyileşmeler, geri bildirimlerin değerlendirilmesi sonucunda sorunlara
yaklaşım ve çözüm sağlanması ile ilişkilendirilebilir.
Anahtar Kelimeler: Tıp eğitimi, geri bildirim, Çoklu uyum analizi, Anket