in: KONUŞMA EĞİTİMİ, MEHMET NURİ KARDAŞ, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.295-318, 2020
Konuşma becerisi günlük yaşamda dinleme becerisinden sonra en yoğun
kullanılan dil becerisidir. Bireylerin dinleme becerisiyle birlikte doğal ortamda
edindikleri bu beceri eğitimle geliştirilebilir bir nitelik taşımaktadır. Günümüzde
toplum yaşamında yaşanan sosyal gelişmeler bireylerin etkili konuşma becerisine
sahip olmalarını zorunlu kılmaktadır. Nitekim etkili konuşma becerisine
sahip bireylerin kendilerini yaşadıkları sosyal çevreye kabul ettirmede, özgüven
kazanmada, mutlu bir yaşam sürdürmede avantajlı oldukları bilinmektedir. Bu
nedenle toplumun sosyal, mutlu ve huzurlu bireylerden oluşması için eğitim çağı
ile birlikte her ferde etkili konuşma eğitimi vermek gerekmektedir. Bu amaca hizmet
eden konuşma etkinlikleri tasarlamak önem arz etmektedir. Bu görev alan
araştırmacıları ve Türkçe öğretmenlerine düşmektedir.
Öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmek üzere tasarlanacak etkinliklerin
programda yer verilen konuşma kazanımlarına hizmet etmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada konuşma öğrenme alanı kazanımlarına hizmet eden on dört özgün
etkinlik tasarlanmıştır. Çalışma kapsamında tasarlanan etkinlikler ilgililere birer
örnektir. Bu örnekler ders kitabı hazırlayan uzman ekiplere ve dinleme eğitimi
dersini alan Türkçe öğretmeni adaylarına özgün konuşma etkinliği tasarlamaları
için bir şablon sunmaktadır.
Akademisyen, öğretmen ve öğretmen adaylarının öğrencilerin konuşma becerisini
geliştirmek için yeterli sayı ve çeşitlikte etkinlikler tasarlamaları, öğrencilerin
anlatma yeterliklerini geliştirmeye katkı sunacaktır. Kendini doğru ve etkili
ifade eden, çevresine dinleten bireylerin çağımızda hızla gelişen ve değişen yaşam
şartlarına adapte olabilmeleri ve yaşadıkları topluma katkı sunmaları önemli ölçüde
kolaylaşacaktır.