Yenilikçiliğin Belirleyicilerinin Çalışan Motivasyonuna Etkisi: Kayserideki Otel İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma


Meriç S., Demirok C.

Journal of Humanities and Tourism Research, cilt.14, sa.1, ss.58-69, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

İşletmelerde katma değer yaratan yeni bir ürün, süreç veya uygulama yenilikçilik
olarak ifade edilmektedir. Günümüzde işletmelerin amaçlarına ulaşabilmesi için bir
zorunluluk olarak kabul edilen yenilikçiliğin gerçekleşmesi için bazı gereklilikler
mevcuttur. Bu gerekliliklerin çalışan motivasyonuna nasıl yansıdığı araştırmanın
konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, otel işletmelerinde yenilikçiliğin
belirleyicilerinin çalışan motivasyonu üzerindeki etkisini belirlemektir.
Araştırmanın evrenini Kayseri ilinde bulunan turizm işletme belgeli otel
işletmeleri çalışanları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında kolayda örneklem
yöntemi tercih edilerek anket tekniği ile 400 çalışandan veri toplanmıştır. Veri
toplama formu, katılımcıların demografik bilgilerini, çalıştıkları işletmedeki
yenilikçiliğin belirleyicileri faktörlerine yönelik algılarını ve çalışma
motivasyonunu ölçen üç bölümden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında
yenilikçiliğin belirleyicileri ile çalışan motivasyonu arasında pozitif yönlü anlamlı
bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada yenilikçiliği belirleyen açık politika,
yönetim desteği, eğitim ve geliştirme faktörlerinin çalışanların motivasyonunu
pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, elde edilen
bulgular doğrultusunda işletmelere ve çalışanlara öneriler sunulmuştur.
Çalışmanın sonuçları, anket uygulamasına katılan 400 katılımcının verdiği
yanıtlarla sınırlıdır.