V. ULUSLARARASI MÜZİK VE DANS KONGRESİ, Nevşehir, Turkey, 22 - 26 July 2019, pp.55
FEDERİCO MOMPOU’NUN SUİTE COMPOSTELANA ESERİNİN ORİJİNAL EL YAZMASINA
DAYALI ANDRE SEGOVİA EDİSYONUNDA BULUNAN HATA VEYA TERCİHLERE YÖNELİK
ÖNERİLER
Mohammad RANJBARİ
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Her eser bestecisinin kurguladığı gibi seslendirmeyi hak eder ve her icracı kusursuz biçimde o eseri sunmak
ister. Bir eseri kusursuz sunabilmek için, her yönüyle araştırıp ve derinlemesine anlamak gerekir. Ünlü gitar
virtüözü Andres Segovia genellikle ona ithaf edilen eserleri kendi yorumlarını yansıtacak biçimde düzenlemiştir.
Dolayısıyla, günümüz gitaristlerinin çoğu, Segovia'nın editör kararlarını kabul etmek veya reddetmek için, eserin
orijinal el yazmalarını veya orijinal el yazmalarına dayanan yeni yayınlarını, Segovia'nın yayınlanmış
sürümleriyle karşılaştırarak karar verirler. Araştırmacı bu çalışmada Federico Mompou‟nun klasik gitara yazdığı
“Suite Compostelana” eserinin el yazmasına ulaşıp, Segovia edisyonu ile karşılaştırdığında, bazı aktarım hataları
veya tercihleri olduğunu tespit etmiştir. Bundan yola çıkan, araştırmacı bu eserin bestecilik üslubu ve klasik
gitara çalınabilirlik açısından inceleyerek ilgili hata veya tercihleri yeni bir edisyon oluşturarak çözüm önermeye
çalışmıştır. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Tarama sonucunda elde edilen verilerden yola çıkılarak,
problemler tespit edilip yeni model (edisyon) geliştirme yolu izlenmiştir. Tarama modelleri çeşitli açılardan
sınıflandırılmaktadır. Bunlar genel Tarama Modelleri ve Örnek Olay taramalarıdır. Bu araştırmada Genel
Tarama Modelinin bir alt türü olan Tekil Tarama ve onunda bir alt türü Kesit Alma Modeli kullanılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Suite Compostelana, Federico Mompou, Klasik Gitar, Müzik Edisyon