International Journal of Progressive Studies in Education (IJOPSE), vol.2, no.1, pp.40-56, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmanın amacı Van ilinde özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişliğe ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve olgu bilim (fenomenoloji) deseninden yararlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Van il ve merkez ilçelerindeki özel eğitim okulları ve özel eğitim sınıflarında görev yapan özel eğitim öğretmenlerinden oluşmaktadır. Ölçüt örneklem yöntemiyle katılımcılar belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formuyla veriler toplanmıştır. Veriler önceden belirlenen temalar etrafında betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin yanlıştanı ve yerleştirmesinden, ilgisiz veliden, sınıfların fiziki durumundan, materyal eksikliğinden, gelişimi yavaşve güç ilerleme gösteren öğrencilerin oluşundan, özel eğitime ilgisiz okul yöneticilerin varlığından, farklıengel gurupların aynı sınıftan olmasından kaynaklı tükenmişlik yaşadıkları bulgulanmıştır. Araştırmada özel gereksinimli öğrencilerin gereksinimlerine uygun farklı eğitimleri bir arada planlama güçlüğü, eğitim öğretim faaliyetlerin yürütüldüğü sınıfların fiziki koşullarının iyi olmaması, materyal eksiliği, özel eğitim mantığınıkavramayan okul yöneticilerin oluşu, yoğun iş yüklerine karşılık özlük haklarının iyileştirilmemesi nedeniyle özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada özel gereksinimli öğrencilerin tanılama, değerlendirme ve yerleştirme süreçlerinin kişiye özgü değil belli standartlara uygun yapılması gerektiğine, özel eğitim hizmetleri kapsamında velilere yönelik seminerler, söyleşiler, bilgilendirme toplantıları gibi hizmetlerin düzenli olarak sunulması gerektiğine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.