Sosyal medyada ifade edilen görüşler, çeşitli işletmeler için her zaman dikkate alınan ve faydalı bir
kaynak olmuştur. Duygu analizi, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği belirli kutuplara (pozitif,
negatif) dağılmış ve etkin bir şekilde sınıflandırmayı ifade eden genel bir terimdir. Duyguların
sınıflandırma ve analizini gerçekleştirmek için çeşitli araçlar ve teknikler bulunmaktadır. Bunlar, veri
üzerinde ön işleme adımları tamamlandıktan sonra hedef grubu sınıflandıran denetimli makine öğrenimi
tekniklerini içermektedir. Hibrit araçlar, makine öğrenimi ve sözlük tabanlı algoritmaların birleşimini
kullanarak, işaretlenmiş verilere dayalı olarak sınıflandırma yapar. Bu makalede, duyguların analizinde
SVM algoritmasını Weka adında açık kaynaklı bir yazılım ile birlikte kullanılmıştır. İki önceden
kategorize edilmiş tweet veri seti kullanıldı. SVM algoritmasının performansı, analitik metrikler
yardımıyla değerlendirildi.
The views and inputs expressed by the community have always been a crucial and valuable
resource for various enterprises. The advent of widespread community media has provided an exceptional
opportunity for studying and assessing diverse fields, replacing the peculiar, laborious, and inaccurate
approaches that companies used to rely on. This particular type of analysis falls under the subclass of
sentence analysis. Sentiment analysis, a broad term, refers to the process of effectively classifying usergenerated content into specific polarities. To perform sentiment identification and analysis, a range of
tools and techniques are available, including supervised machine learning techniques that classify the
target group after training on data. Hybrid instruments, combining machine learning and lexicon-based
algorithms, classify content based on annotated dictionaries. In this study, we employed the Support
Vector Machine (SVM) algorithm with Weka, an open-source software, to analyze sentiments. Two precategorized datasets of tweets were utilized. The performance of the SVM algorithm was assessed using
analytical metrics.