AART Uluslararası Sanat Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 15 - 16 Nisan 2021, ss.10-24, (Tam Metin Bildiri)
Aitor Garmendia fotoğraf makinesini, üzerine eğildiği sorunun çözümü için araç olarak kullanmaktadır. Fotoğrafçı, “Tras los Muros“ adlı çalışmasıyla, mezbahalar ve hayvan çiftlikleri gibi hayvan sömürüsü üzerine kurulu işletme ve sektörlerde, duvarların ardında yaşananları insanlara iletmektedir. Garmendia çalışmasını hayvan özgürlüğü için kişisel bir fotoğraf projesi olarak değerlendirirken, özellikle 1970’li yıllardan itibaren yükselişe geçen hayvan hakları hareketinin köşe taşlarından biri olan, “Hayvan Özgürleşmesi” kitabının yazarı Peter Singer’a atıfta bulunmaktadır. Singer, insan ve hayvan arasındaki çatışmayı, hayvan sömürüsü ekseninde ele alırken bu ilişki biçimini türcülük kavramı üzerinden anlamlandırmıştır. Garmendia da, makinesini yönlendirdiği konuya ilişkin düşünsel temellerini, hayvan sömürüsü ve türcülük karşıtlığından almaktadır. Bu kapsamda Garmendia, politik olarak da kendisini konumlandırdığı hayvan hakları ve vegan kimliğine ilişkin söylemin sürdürülmesinde fotoğrafın önemli bir silah olduğunu belirtmekle birlikte, hazırlamış olduğu rapor ve analizlerle hayvan haklarına ilişkin ihlalleri ortaya koymaktadır.
Garmendia’nın çalışmasında düşünsel temellerini ve odaklandığı sorunları belirleyen çerçeve, hayvan sömürüsü ve türcülüktür. Diğer taraftan yöntem olarak bakıldığında Garmendia’nın çalışmasını ortaya koyma biçimi, fotoğrafın toplumsal bir rol üstlendiği ve sorunlara ışık tutarak onlara ilişkin çözüm aramaya yönelik çabayı da gerektiren, Toplumsal Belgeci yaklaşıma dahil edilebilir. Bu doğrultuda çalışmamızda; Aitor Garmendia’nın hayvan sömürüsüne ilişkin düşünsel temelleri Peter Singer ve türcülük kavramı kapsamında ele alınacaktır. Ardından Toplumsal Belgeci fotoğraf yaklaşımının tarihsel temelleri ve bu temeller üzerine kurulu olan geleneği çerçevesinde ortaya konulmuş olan örneklerle karşılaştırılarak Garmendia’nın çalışmalarında Toplumsal Belgeci yaklaşımın izleri sürülecektir.
Aitor Garmendia uses the camera as a tool to solve the problem he is concerned about. With his work titled "Tras los Muros" the photographer conveys what happened behind the walls in businesses and sectors based on animal exploitation, such as slaughterhouses and animal farms. Garmendia describes his work as a personal photographic project for animal freedom. He especially refers to Peter Singer, the author of the book "Animal Liberation", one of the cornerstones of the animal rights movement's rise since the 1970s. Singer deals with the conflict between humans and animals in the axis of animal exploitation and interprets this form of relationship through the concept of speciesism. Garmendia's intellectual foundations on the subject he guided his camera derive from animal exploitation and anti-speciesism. In this context, Garmendia states that photography is an essential weapon in maintaining the discourse on animal rights and vegan identity in which he positioned himself politically. He also reveals animal rights violations with the reports and analyses he has prepared.
The framework that determines the intellectual foundations and the problems Garmendia focuses on is animal exploitation and speciesism. On the other hand, when viewed as a method, Garmendia's way of presenting his work can be included in the Social Documentarist approach, where photography assumes a social role and requires efforts to seek solutions for them by making them visible. In this direction, in our work, the intellectual foundations of Aitor Garmendia on animal exploitation will be discussed within Peter Singer's scope and speciesism concept. Then, the traces of the Social Documentary approach will be traced in the works of Garmendia by comparing them with the historical foundations of the Social Documentary photography approach and the examples put forward within the framework of its tradition based on these foundations.