ULUSLARARASI AKADEMİK ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Bolu, Türkiye, 20 - 22 Temmuz 2020, cilt.3, ss.98, (Özet Bildiri)
Yazgıya inanma ve onu kabullenme özellikle İslami düşünce ve yaşayışa bağlı olan şairler
tarafından benimsenen bir olgudur. Necip Fazıl ve Sezai Karakoç’la modern şiire derinden
yansıyan İslami metaforlar, Cahit Zarifoğlu ile devam eder. 1950 sonrası Türk şiirinin önemli
temsilcilerinden Cahit Zarifoğlu, Türk ve İslam medeniyetiyle yoğrulmuş değerleri, şiirlerine
yansıtmasıyla bilinir. Onun şiirlerindeki kader teması göze çarpan temalar arasındadır. Kader;
ölüm, iman, inanç, aşk gibi birçok temayla bağlantılıdır. Tarih, tasavvuf ve imgelerle dolu
metafizik konuları da şiirlerine yansıtan şairin kadere yaklaşımı sadece dini boyutuyla
değerlendirilmemelidir. Dini bağlamdaki değerleri şiirlerinde eriten Zarifoğlu, dine bağlı
kadercilik anlayışını da direkt şiirlerine yansıtmaz. Şiirlerin satır aralarında İslam dinine
yönelik kadercilik yaklaşımını görmek mümkündür. “Coğrafya kaderdir.” ifadesi bir yerde
Zarifoğlu’nun şiirlerinde kendisini gösterir. İslam coğrafyasının çektiği sıkıntılar ve yeniden
yükselme özlemini şair, kitaplarına aktarır. Modern dünyanın İslam değerleriyle örtüşmemesi
dolaylı bir şekilde onu mücadeleye sokar. Mücadele Menziller, İşaret Çocukları, Yedi Güzel
Adam, Korku ve Yakarış adlı şiir kitaplarında da görülür. Bu şiir kitaplarında kaderci yaklaşım
İslam dini özüyle okura yansır.