Cahit Zarifoğlu’nun Şiirlerinde “kader” Teması


Creative Commons License

Yavuzer M. Ş.

ULUSLARARASI AKADEMİK ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Bolu, Türkiye, 20 - 22 Temmuz 2020, cilt.3, ss.98

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 3
  • Basıldığı Şehir: Bolu
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.98
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yazgıya inanma ve onu kabullenme özellikle İslami düşünce ve yaşayışa bağlı olan şairler tarafından benimsenen bir olgudur. Necip Fazıl ve Sezai Karakoç’la modern şiire derinden yansıyan İslami metaforlar, Cahit Zarifoğlu ile devam eder. 1950 sonrası Türk şiirinin önemli temsilcilerinden Cahit Zarifoğlu, Türk ve İslam medeniyetiyle yoğrulmuş değerleri, şiirlerine yansıtmasıyla bilinir. Onun şiirlerindeki kader teması göze çarpan temalar arasındadır. Kader; ölüm, iman, inanç, aşk gibi birçok temayla bağlantılıdır. Tarih, tasavvuf ve imgelerle dolu metafizik konuları da şiirlerine yansıtan şairin kadere yaklaşımı sadece dini boyutuyla değerlendirilmemelidir. Dini bağlamdaki değerleri şiirlerinde eriten Zarifoğlu, dine bağlı kadercilik anlayışını da direkt şiirlerine yansıtmaz. Şiirlerin satır aralarında İslam dinine yönelik kadercilik yaklaşımını görmek mümkündür. “Coğrafya kaderdir.” ifadesi bir yerde Zarifoğlu’nun şiirlerinde kendisini gösterir. İslam coğrafyasının çektiği sıkıntılar ve yeniden yükselme özlemini şair, kitaplarına aktarır. Modern dünyanın İslam değerleriyle örtüşmemesi dolaylı bir şekilde onu mücadeleye sokar. Mücadele Menziller, İşaret Çocukları, Yedi Güzel Adam, Korku ve Yakarış adlı şiir kitaplarında da görülür. Bu şiir kitaplarında kaderci yaklaşım İslam dini özüyle okura yansır.