ISPEC 6th International Conference on Social Sciences & Humanities, Siirt, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2021, ss.1-18
Vlog'lar, tüketiciler
tarafından ürün ve marka hakkında bilgi yaymak, aramak ve toplamak için yaygın
olarak kullanılan araçlardır. Markaların veya gerçek kişilerin özel web
sitelerinde, sosyal medya hesaplarında veya YouTube'da paylaştıkları vlog
içerikleri izleyerek marka veya ürün hakkında bilgi toplamak mümkündür. Çalışmanın
amacı, tüketicilerin online bilgi arama sürecinde, vlog temalı içerik izlemenin
online satın alma niyetine etkisini Teknoloji Kabul Modeli, Akış Teorisi ve
Gerekçeli Eylem Teorisi çerçevesinde incelemektir. Bu çalışmanın araştırma
modeli, vlog temalı içerik izleme, algılanan kullanım kolaylığı, algılanan
fayda, akış deneyimi boyutları (içsel ilgi, merak, ototelik deneyimi, zamanın
dönüşümü, dikkatin yoğunlaşması ve kontrol duygusu), vlog kullanımına yönelik
tutum ve online satın alma niyeti değişkenleri açısından geliştirilmiştir.
Ürün
bilgisi için bir vlog içerik görüntüleme senaryosu geliştirilmiştir. Bu senaryo
çerçevesinde online anket yöntemi ile vlog içerik kullanıcılarından veriler toplanmıştır.
332 online anket için SPSS paket programına veri girişi yapılmıştır. Frekans,
faktör, güvenilirlik ve regresyon analizi için SPSS 25 paket programı
kullanılmıştır.
Bu
çalışma sonuçlarına göre, vlog temalı içerik izlemenin, akış deneyimi boyutları
(içsel ilgi, merak, ototelik deneyimi, zamanın dönüşümü, dikkatin yoğunlaşması
ve kontrol duygusu) üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi vardır; algılanan
kullanım kolaylığının, vlog temalı içerik izleme, algılanan fayda ve akış
deneyimi boyutları (içsel ilgi, merak, ototelik deneyimi, zamanın dönüşümü,
dikkatin yoğunlaşması ve kontrol duygusu) üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi
vardır; algılanan faydanın, akış deneyimi boyutları (içsel ilgi, merak, ototelik
deneyimi, zamanın dönüşümü, dikkatin yoğunlaşması ve kontrol duygusu) ve vlog
kullanımına yönelik tutum üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi vardır; akış
deneyimi boyutlarının (içsel ilgi, merak, ototelik deneyimi, zamanın dönüşümü,
dikkatin yoğunlaşması ve kontrol duygusu), algılanan fayda ve vlog kullanımına
yönelik tutum üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi vardır. Ayrıca vlog
kullanımına yönelik tutum, online satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı
bir etkiye sahiptir. Araştırma akış deneyimi boyutları, tüketici-vlog kullanım
etkileşimi ve satın alma niyeti arasındaki ilişkiyi başarılı şekilde
açıklamaktadır.
Vlogs are
tools commonly used by consumers to disseminate, search, and collect
information about a product and brand. It is possible to collect information
about a brand or product by watching vlog-themed content shared by brands or
real persons on their private websites, social media accounts or YouTube. The
aim of this study is to examine the effect of watching vlog-themed content on
online purchasing intention in the online information search process of
consumers within the framework of Technology Acceptance Model, Flow Theory and
Theory of Reasoned Action. The research model of this study was developed with
variables of watching vlog-themed content, perceived ease of use, perceived
usefulness, flow experience dimensions (intrinsic interest, curiosity,
autotelic experience, time distortion, focused attention and control sense),
attitude towards vlog use and online purchase intention.
A vlog
content viewing scenario has been developed for product information. Within the
framework of this scenario, data were collected from vlog content users with
the online survey method. Data were entered into the SPSS package program for
332 online questionnaires. SPSS 25 package program was used for frequency,
factor, reliability and regression analysis.
According
to this study results, watching vlog-themed content has a positive and
significant effect on flow experience dimensions (intrinsic interest,
curiosity, autotelic experience, time distortion, focused attention and control
sense); perceived ease of use has a positive and significant effect on watching
vlog-themed content, perceived usefulness, and flow experience dimensions
(intrinsic interest, curiosity, autotelic experience, time distortion, focused
attention and control sense); perceived usefulness has a positive and
significant effect on flow experience dimensions (intrinsic interest,
curiosity, autotelic experience, time distortion, focused attention and control
sense) and attitude towards vlog use; flow experience dimensions (intrinsic
interest, curiosity, autotelic experience, time distortion, focused attention
and control sense) have a positive and significant effect on perceived
usefulness, and attitude towards vlog use. In addition, the attitude towards
vlog use has a positive and significant effect on online purchase intention.
The research successfully explains the relationship between flow experience
dimensions, consumer-vlog use interaction, and purchase intention.