Sinik Tüketici Davranışları


Creative Commons License

Çelik Z.

Tüketici Davranışlarında Güncel Yaklaşımlar, GÜMÜŞ CEMAL, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.135-152, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.135-152
  • Editörler: GÜMÜŞ CEMAL, Editör
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İlk kez, bazı pazar araştırmacıları, tüketici davranışının psikolojik belirleyicilerini açıklamak için pazar araştırmasına psikolojik düşünceyi uygulamışlardır (Alderson, 1952: 119; Dichter, 1947: 432; Lazarsfeld, 1934: 54). Psikoloji, geçmişten bu yana pazarlamaya önemli katkılar sağlamıştır (Donthu, Kumar, Pattnaik ve Lim, 2021: 834). Bu bağlamda psikolojik bir faktör olarak tüketici sinizminin piyasaların şekillenmesi ve piyasadan çekilme ile olumlu yönde bir ilişkisi olduğu belirtilmektedir (Helm, Moulard ve Richins, 2015: 522). Tüketici sinizminin psikolojik nedenlerini ve davranışsal etkilerini anlamak ve açıklamak dikkat çekicidir (Chu ve Chylinski, 2006: 1).

İlgili literatürde tüketici sinizmi ile ilgili sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır (Akgüç Çetinkaya ve Ceng, 2018: 177). Nitekim ulusal ve yabancı pazarlama literatürü incelendiğinde yeni, güncel ve yeterince çalışılmamış bir konu olarak psikolojik bir tepkiye karşılık gelen tüketici sinizminin tüketici davranışları üzerindeki rolünü inceleyen çoğu son zamanlarda yapılmış sınırlı sayıda çalışmanın olduğu görülecektir (Akpınar, Gürşen ve Yaman, 2021: 90; Akçay, 2021: 92; Utkutuğ, 2021: 224; Yazıcı Ayyıldız ve Baykal, 2021:1527; Kurtuluş, Özkan; Pir, 2022: 346; Narwal ve Rai, 2022: 537; Tran, Strizhakova, Usrey ve Johnson, 2022: 346). Bu nedenle oldukça yeni bir kavram olan tüketici sinizminin tüketici davranışları üzerindeki rolüne yönelik bu ve benzeri çalışmaların pazarlama literatürüne katkı sağlayacağı beklenmektedir (Çerçi, 2021: 36).

Yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda bu kitap bölümünün amacı, sinizmi ve sinizmin tarihsel gelişimini, tüketici sinizmini ve tüketici sinizminin türlerini ve boyutlarını açıklayarak tüketici sinizminin öncülleri ve sonuçları hakkında bilgi vermektir. Çalışma sonuçlarının genel bir değerlendirilmesi yapılmıştır.