Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin ve Kurum Yöneticilerinin Erken Müdahale Programlarına İlişkin Algılarının İncelenmesi


Kardeş S., Akman B.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.295-317, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Okul öncesi öğretmenleri ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programlarına ilişkin algılarını ortaya koymak için yapılan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışması olarak desenlenmiştir. Çalışma grubu olarak ulaşılabilir örneklem yoluyla 3 bağımsız anaokulundan 20 öğretmen ve 5 kurum yöneticisi ile yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın güvenilirliği için uzman görüşlerine başvurulmuş ve elde edilen veriler kodlayıcı güvenilirliğini sağlamak için 2 araştırmacı tarafından ayrı ayrı analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programları hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıkları ya da yanlış bilgi sahibi oldukları, öğretmenlerin bir kısmının öğretimsel uyarlamalarla ilgili herhangi bir bilgilerinin olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğretmenler MEB Okul Öncesi Eğitim Programı’nda erken müdahaleye yönelik uygulamaların yeterli olmadığını ifade etmişlerdir. Yönetici ve öğretmenler erken müdahale programlarının etkili olabilmesi için paydaşlar arasında güçlü bir işbirliği olması ve programın takibinin yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin erken müdahale programları konusunda bilgilendirilmeleri ve bu programların okullarda yaygın bir şekilde kullanılması önerilebilir. Son olarak erken müdahale programlarıyla ilgili hizmet içi eğitim, seminerler ve destek programlar düzenlenebilir

This study was designed as a phenomenology study among qualitative research methods in order to reveal the perceptions of preschool teachers and preschool institution managers about early intervention programs. 20 teachers and 5 preschool institution managers from 3 independent kindergartens were interviewed through a semi-structured interview form. The findings of the research were analyzed through content analysis. Field specialist opinions were sought for the reliability of the study and the obtained data were analyzed separately by 2 researchers. As a result of the research, it was seen that teachers and institution managers did not have enough information about the early intervention programs or they had wrong information. Another result of the study was that some of the teachers did not have any knowledge about instructional adaptations. In addition, the teachers stated that the applications for early intervention in the preschool education program are not sufficient. The teachers stated that there should be strong cooperation between the stakeholders and teachers must follow-up of the program in order for early intervention programs to be effective. According to the results, it may be suggested that teachers should be informed about early intervention programs and that these programs should be widely used in schools. Finally, in-service training, seminars and support programs related to early intervention programs can be organized