Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.295-317, 2020 (Hakemli Dergi)
Okul öncesi öğretmenleri ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programlarına
ilişkin algılarını ortaya koymak için yapılan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu
bilim çalışması olarak desenlenmiştir. Çalışma grubu olarak ulaşılabilir örneklem yoluyla 3
bağımsız anaokulundan 20 öğretmen ve 5 kurum yöneticisi ile yarı yapılandırılmış görüşme
formu aracılığıyla görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular içerik
analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın güvenilirliği için uzman görüşlerine
başvurulmuş ve elde edilen veriler kodlayıcı güvenilirliğini sağlamak için 2 araştırmacı
tarafından ayrı ayrı analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen ve kurum
yöneticilerinin erken müdahale programları hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıkları ya
da yanlış bilgi sahibi oldukları, öğretmenlerin bir kısmının öğretimsel uyarlamalarla ilgili
herhangi bir bilgilerinin olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğretmenler MEB Okul Öncesi
Eğitim Programı’nda erken müdahaleye yönelik uygulamaların yeterli olmadığını ifade
etmişlerdir. Yönetici ve öğretmenler erken müdahale programlarının etkili olabilmesi için
paydaşlar arasında güçlü bir işbirliği olması ve programın takibinin yapılması gerektiğini
belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin erken
müdahale programları konusunda bilgilendirilmeleri ve bu programların okullarda yaygın
bir şekilde kullanılması önerilebilir. Son olarak erken müdahale programlarıyla ilgili hizmet
içi eğitim, seminerler ve destek programlar düzenlenebilir
This study was designed as a phenomenology study among qualitative research
methods in order to reveal the perceptions of preschool teachers and preschool institution
managers about early intervention programs. 20 teachers and 5 preschool institution
managers from 3 independent kindergartens were interviewed through a semi-structured
interview form. The findings of the research were analyzed through content analysis. Field
specialist opinions were sought for the reliability of the study and the obtained data were
analyzed separately by 2 researchers. As a result of the research, it was seen that teachers
and institution managers did not have enough information about the early intervention
programs or they had wrong information. Another result of the study was that some of the
teachers did not have any knowledge about instructional adaptations. In addition, the
teachers stated that the applications for early intervention in the preschool education program
are not sufficient. The teachers stated that there should be strong cooperation between the
stakeholders and teachers must follow-up of the program in order for early intervention
programs to be effective. According to the results, it may be suggested that teachers should
be informed about early intervention programs and that these programs should be widely
used in schools. Finally, in-service training, seminars and support programs related to early
intervention programs can be organized