Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersini Alan Öğrencilerin Klinik Uygulamalarında Belirledikleri Hemşirelik Tanılarının İncelenmesi


Aşkan F., Sekmen R.

Yaşam boyu Hemşirelik Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.56-71, 2024 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.29228/llnursing.76858
  • Dergi Adı: Yaşam boyu Hemşirelik Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), Index Copernicus, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.56-71
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin klinik uygulamasında belirledikleri hemşirelik tanılarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini alan 122 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenciler, klinik uygulamada çocuk ve ailesinin bakımını hemşirelik süreci ile yapmışlardır. Veri toplama için Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri modeline göre hazırlanan veri toplama formu kullanılmıştır. Hemşirelik tanıları NANDA tanı listesi (2021- 2023) göre sınıflandırılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin hazırlamış olduğu 112 hemşirelik sürecinde toplam 561 hemşirelik tanısı kullanılmış olup 83 farklı hemşirelik tanısı saptadıkları belirlenmiştir. Öğrencler tarafından en sık kullanılan hemşirelik tanılarının; enfeksiyon riski (%7.67), dengesiz beslenme: beden gereksinimden az (%6.41), akut ağrı (%5.70), bilgi eksikliği (%4.63), uyku örüntüsünde bozulma (%4.46), etkisiz solunum örüntüsü (%4.27) ve çocuk düşme riski (%4.27) olduğu belirlenmiştir. Çocuk kliniklerinde uygulamaya çıkan öğrencilerin, çocuklara-ailelerine yönelik belirledikleri hemşirelik tanılarının daha çok fonksiyonel sağlık örüntlerinden güvenlik/koruma alanına yönelik olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Öğrencilerin, çocuk ve ailenin bakım gereksinimlerini belirlemede fizyolojik gereksinimleri içeren hemşirelik tanıları daha kolay belirlerken, psikososyal gereksinimlere ve aileye yönelik hemşirelik tanılarını ise belirlemede yeterli değildirler. Çocuk kliniklerinde uygulamaya çıkan öğrencilere, hemşirelik sürecinin pekiştirilmesi ve çocukailesini bütüncül değerlendirebilmeleri için vaka araştırmalarının arttırılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.

Aim: This descriptive study was conducted to determine the nursing diagnoses that nursing students identified in the children and families of the children they cared for in the clinical practice of the pediatric health and diseases nursing course. Methods: The sample of the study consisted of 122 nursing students taking the child health and disease nursing course. Nursing students provided care to the child and his/her family through the nursing process in clinical practice. A data collection form prepared according to Gordon's Functional Health Patterns model was used for data collection. Nursing diagnoses were classified according to the NANDA diagnosis list (2021-2023). Descriptive statistics were used to analyze the data. Results: A total of 561 of 112 care plan forms prepared by the students were examined and it was determined that they identified 83 different nursing diagnoses. The most common diagnoses in pediatric clinics were as follows: risk of infection (7.67%), unbalanced diet: eating less than the body needs (6.41%), acute pain (5.70%), lack of information (4.63%), disturbed sleep pattern (4.46%), ineffective breathing pattern (4.27%) and risk of child falls (4.27%). It has been determined that the nursing diagnoses determined by the students who went to practice in pediatric clinics for children and their families are mostly related to the safety/protection area of functional health patterns. Conclusion: While students can more easily determine nursing diagnoses that include physiological needs in determining the care needs of the child and the family, they are not sufficient to determine nursing diagnoses that address the psychosocial needs of the child and the family. It is believed that increasing case studies would be beneficial for students in pediatric clinics to reinforce the nursing process and enable them to assess children and their families holistically