Yaşam boyu Hemşirelik Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.56-71, 2024 (ESCI)
Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin klinik uygulamasında belirledikleri hemşirelik tanılarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini alan 122 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Öğrenciler, klinik uygulamada çocuk ve ailesinin bakımını hemşirelik süreci ile yapmışlardır. Veri toplama için Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri modeline göre hazırlanan veri toplama formu kullanılmıştır. Hemşirelik tanıları NANDA tanı listesi (2021- 2023) göre sınıflandırılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin hazırlamış olduğu 112 hemşirelik sürecinde toplam 561 hemşirelik tanısı kullanılmış olup 83 farklı hemşirelik tanısı saptadıkları belirlenmiştir. Öğrencler tarafından en sık kullanılan hemşirelik tanılarının; enfeksiyon riski (%7.67), dengesiz beslenme: beden gereksinimden az (%6.41), akut ağrı (%5.70), bilgi eksikliği (%4.63), uyku örüntüsünde bozulma (%4.46), etkisiz solunum örüntüsü (%4.27) ve çocuk düşme riski (%4.27) olduğu belirlenmiştir. Çocuk kliniklerinde uygulamaya çıkan öğrencilerin, çocuklara-ailelerine yönelik belirledikleri hemşirelik tanılarının daha çok fonksiyonel sağlık örüntlerinden güvenlik/koruma alanına yönelik olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Öğrencilerin, çocuk ve ailenin bakım gereksinimlerini belirlemede fizyolojik gereksinimleri içeren hemşirelik tanıları daha kolay belirlerken, psikososyal gereksinimlere ve aileye yönelik hemşirelik tanılarını ise belirlemede yeterli değildirler. Çocuk kliniklerinde uygulamaya çıkan öğrencilere, hemşirelik sürecinin pekiştirilmesi ve çocukailesini bütüncül değerlendirebilmeleri için vaka araştırmalarının arttırılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Aim: This descriptive study was conducted to
determine the nursing diagnoses that nursing
students identified in the children and families
of the children they cared for in the clinical
practice of the pediatric health and diseases
nursing course.
Methods: The sample of the study consisted
of 122 nursing students taking the child health
and disease nursing course. Nursing students
provided care to the child and his/her family
through the nursing process in clinical
practice. A data collection form prepared
according to Gordon's Functional Health
Patterns model was used for data collection.
Nursing diagnoses were classified according
to the NANDA diagnosis list (2021-2023).
Descriptive statistics were used to analyze the
data.
Results: A total of 561 of 112 care plan forms
prepared by the students were examined and it
was determined that they identified 83
different nursing diagnoses. The most
common diagnoses in pediatric clinics were as
follows: risk of infection (7.67%), unbalanced
diet: eating less than the body needs (6.41%),
acute pain (5.70%), lack of information
(4.63%), disturbed sleep pattern (4.46%),
ineffective breathing pattern (4.27%) and risk
of child falls (4.27%). It has been determined
that the nursing diagnoses determined by the
students who went to practice in pediatric
clinics for children and their families are
mostly related to the safety/protection area of
functional health patterns.
Conclusion: While students can more easily
determine nursing diagnoses that include
physiological needs in determining the care
needs of the child and the family, they are not
sufficient to determine nursing diagnoses that
address the psychosocial needs of the child
and the family. It is believed that increasing
case studies would be beneficial for students
in pediatric clinics to reinforce the nursing
process and enable them to assess children and
their families holistically