2. International Hasankeyf Scientific Studies and Innovation Congress, Batman, Türkiye, 25 - 26 Haziran 2022, ss.346-355
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın (TCMB)
Dijital Türk Lirası üretmek için yerel teknolojilerle iş birliği içinde
harekete geçtiği bilinmektedir. Tüketiciler kendilerine açılan dijital cüzdan
hesapları sayesinde alışverişlerinde Dijital Türk Lirası kullanabileceklerdir.
Buna göre, bu çalışma, dijital Türk lirasının algılanan yenilikçiliğinin onu
kullanma niyeti üzerindeki etkisini ve bu etkide tutumun aracılık rolünü
incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma için 407 Türk vatandaşından online anket
yoluyla veri elde edilmiştir. Yapısal Eşitlik Modellemesi sonuçlarına göre,
Dijital Türk Lirası'nın algılanan yenilikçiliği, Dijital Türk Lirası'na yönelik
tutum ve Dijital Türk Lirası kullanma niyeti üzerinde anlamlı ve olumlu bir
etkiye sahiptir. Ayrıca tutumun kullanım niyeti üzerindeki etkisi de anlamlı ve
olumludur. Son olarak, Process Macro yol analizi sonuçlarına göre, algılanan
yenilikçiliğin kullanım niyeti üzerindeki dolaylı etkisinde tutumun aracılık
rolü anlamlıdır. Bununla birlikte, Tek-Yönlü ANOVA testi sonuçlarına göre,
Dijital Türk Lirası'na yönelik tutumları ve bu para birimini kullanma niyetleri
açısından X, Y ve Z jenerasyonları arasında anlamlı bir farklılık
bulunmamaktadır. Sonuç olarak, bu çalışma Dijital Türk Lirası'nın algılanan
yenilikçiliği, Dijital Türk Lirası'na yönelik tutum ve Dijital Türk Lirası'nı
gelecekte kullanma niyeti arasındaki bağlantıyı başarılı bir şekilde
açıklamaktadır.
It is known that the Central Bank of the
Republic of Turkey (CBRT) took action in cooperation with local technologies to
produce Digital Turkish Lira. Thanks to the digital wallet accounts opened for
them, consumers will be able to use Digital Turkish Lira for their shopping.
Accordingly, this study aims to examine the effect of perceived innovativeness
of the digital Turkish lira on the intention to use it and the mediating role
of attitude in this effect. For this study, data were obtained from 407 Turkish
citizens through an online questionnaire. According to the Structural Equation
Modeling results, the perceived innovativeness of the Digital Turkish Lira has
a significant and positive effect on the attitude towards the Digital Turkish
Lira and the intention to use the Digital Turkish Lira. In addition, the effect
of attitude on intention to use is also significant and positive. Finally,
according to the Process Macro path analysis results, the mediating role of
attitude in the indirect effect of perceived innovativeness on intention to use
is significant. However,
according to the One-Way ANOVA test results, there is no significant difference
between the X, Y, and Z generations in terms of their attitudes towards the
Digital Turkish Lira and their intention to use this currency. In conclusion,
this study successfully explains the link between the perceived innovativeness
of the Digital Turkish Lira, the attitude towards the Digital Turkish Lira, and
the intention to use the Digital Turkish Lira in the future.