Karadeniz 16. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Bartın, Turkey, 16 - 18 August 2024, pp.1-15
The
ways of feeling and perceiving originating from the past of the Turkish society
still maintain their influence both in the collective unconscious and in the
ways they organize daily life, and this effect also shows itself in the theater
audience's perception of time. The
individual's relationship with the world is determined by time and space; In a
sense, the way time is organized or the way space is perceived and the
relationships of the phenomena within this space with each other or the order
in which these relationships are formatted constitute the basic form, and the
individual's perception is conditioned by these qualities. This study aims to
show the role played by the unique characteristics of the Turkish theater
audience's way of understanding time in the audience-play relationship. In this
sense, it is the actor-director etc. who creates the play. It is important for
designers to establish a conscious creation process while addressing the
audience in terms of stage-audience relations. In the study carried out using
the opportunities offered by the qualitative research method, it is claimed
that the perception of time shaped especially by Nomadism, Islamic Thought and
Sufi Lore has shaped the perception patterns of the Turkish theater audience and
that this effect still continues effectively in the viewing habits of the
Turkish theater audience.
Türk toplumunun geçmişinden
kaynaklanan hissetme ve algılama biçimleri gerek kollektif bilinçdışında
gerekse gündelik hayatı düzenleme biçimlerinde hala etkisini sürdürmekte, bu
etki tiyatro seyircisinin zaman kavrayışında da kendisini göstermektedir. Bireyin dünyayla kurduğu ilişki zaman ve
mekanla belirlenmekte; bir anlamda zamanın düzenlenme biçimi ya da mekanın
algılanma biçimi ve bu uzay içindeki olguların birbirleriyle olan ilişkileri ya
da bu ilişkilerin hangi düzene göre formatlandığı temel formu oluşturmakta,
bireyin algısı bu nitelikler tarafından koşullanmaktadır. Bu çalışmada Türk
tiyatro seyircisinin zamanı kavrama biçiminin kendine özgü niteliklerinin
seyirci-oyun ilişkisinde oynadığı rolü göstermek amaçlanmaktadır. Bu anlamda
oyunu var eden oyuncu-yönetmen vb. tasarımcıların seyirciye yönelirken bilinçli
bir yaratım süreci kurmaları sahne- seyirci ilişkileri açısından önem
taşımaktadır. Nitel araştırma yönteminin sunduğu imkanlar üzerinden gerçekleştirilen
çalışmada özellikle Göçebelik, İslam Düşüncesi ve Tasavvuf İrfanının
biçimlendirdiği zaman algısının Türk tiyatro seyircisinin algılama kalıplarını
şekillendirmiş olduğu ve bu etkinin Türk tiyatro seyircisinin seyretme
alışkanlıklarında hala etkin bir biçimde devam etmekte olduğu öne sürülmektedir.