Turkish Theater Audience and Time Perception


Creative Commons License

Şenol M. S.

Karadeniz 16. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Bartın, Turkey, 16 - 18 August 2024, pp.1-15

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Bartın
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1-15
  • Van Yüzüncü Yıl University Affiliated: Yes

Abstract

The ways of feeling and perceiving originating from the past of the Turkish society still maintain their influence both in the collective unconscious and in the ways they organize daily life, and this effect also shows itself in the theater audience's perception of time.  The individual's relationship with the world is determined by time and space; In a sense, the way time is organized or the way space is perceived and the relationships of the phenomena within this space with each other or the order in which these relationships are formatted constitute the basic form, and the individual's perception is conditioned by these qualities. This study aims to show the role played by the unique characteristics of the Turkish theater audience's way of understanding time in the audience-play relationship. In this sense, it is the actor-director etc. who creates the play. It is important for designers to establish a conscious creation process while addressing the audience in terms of stage-audience relations. In the study carried out using the opportunities offered by the qualitative research method, it is claimed that the perception of time shaped especially by Nomadism, Islamic Thought and Sufi Lore has shaped the perception patterns of the Turkish theater audience and that this effect still continues effectively in the viewing habits of the Turkish theater audience.

Türk toplumunun geçmişinden kaynaklanan hissetme ve algılama biçimleri gerek kollektif bilinçdışında gerekse gündelik hayatı düzenleme biçimlerinde hala etkisini sürdürmekte, bu etki tiyatro seyircisinin zaman kavrayışında da kendisini göstermektedir.  Bireyin dünyayla kurduğu ilişki zaman ve mekanla belirlenmekte; bir anlamda zamanın düzenlenme biçimi ya da mekanın algılanma biçimi ve bu uzay içindeki olguların birbirleriyle olan ilişkileri ya da bu ilişkilerin hangi düzene göre formatlandığı temel formu oluşturmakta, bireyin algısı bu nitelikler tarafından koşullanmaktadır. Bu çalışmada Türk tiyatro seyircisinin zamanı kavrama biçiminin kendine özgü niteliklerinin seyirci-oyun ilişkisinde oynadığı rolü göstermek amaçlanmaktadır. Bu anlamda oyunu var eden oyuncu-yönetmen vb. tasarımcıların seyirciye yönelirken bilinçli bir yaratım süreci kurmaları sahne- seyirci ilişkileri açısından önem taşımaktadır. Nitel araştırma yönteminin sunduğu imkanlar üzerinden gerçekleştirilen çalışmada özellikle Göçebelik, İslam Düşüncesi ve Tasavvuf İrfanının biçimlendirdiği zaman algısının Türk tiyatro seyircisinin algılama kalıplarını şekillendirmiş olduğu ve bu etkinin Türk tiyatro seyircisinin seyretme alışkanlıklarında hala etkin bir biçimde devam etmekte olduğu öne sürülmektedir.