3. ULUSLARARASI SOSYAL ve BEŞERİ BİLİMLER KONGRESİ, Van, Turkey, 20 - 22 December 2019, vol.1, no.101, pp.709-725
Ders kitapları, eğitim-öğretim etkinliklerinde kullanılan temel materyallerdendir. Başka bir
söyleyişle ders kitapları, öğretmenlerin öğretim faaliyetlerinde kullandıkları materyallerin
başında gelmektedir.
Türkçe ders kitaplarında farklı tema ve ünitelere hizmet eden farklı türlerden metinler yer
almaktadır. Ders kitaplarındaki okuma metinlerinin öğrencilerin anlama ve anlatma
becerilerini, hayal dünyalarını geliştirerek onları düşünen, eleştiren çevre ve toplumun
dinamiklerine duyarlı bireyler noktasına getirmesinde etkisi büyüktür. Bu bağlamda Türkçe
ders kitaplarında yer alan metinlerin çocuğun ihtiyaçlarına cevap vermesi, çocuğun ihtiyaçları
doğrultusunda tasarlanması oldukça önemlidir. Söz konusu metinlerin çocuğa görelik ilkesi
çerçevesinde ele alınıp işlenmesi çocuk yaştaki öğrencilerin bilişsel gelişimlerine olumlu
yönde katkı sunacaktır.
Bu nedenle öğrenci gerçekliğinin okuma metinlerinin hazırlanması aşamasında içerik ve
tasarım bakımından dikkate alınması gerekir. Şüphesiz bu anlayış, öğrenci ile kitap arasındaki
ilişkiyi geliştirecek ve pekiştirecektir. Bu anlayış Türkçe ders kitaplarının kalitesini de artıracaktır. Türkçe ders kitaplarında yer verilen metin ve görsellerin niteliği üzerine akademik düzeyde araştırma, inceleme ve değerlendirmeler yapmak ilgili hususta alana ve alan araştırmacılarına katkı sunacaktır. Bu araştırmanın amacı;5. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki kurmaca metinlerin(hikaye, masal, öykü ,fıkra, fabl vb.) “Çocuğa görelik ilkesi”ne uygunluğu açısından değerlendirmektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada doküman taraması/doküman incelemesi yapılmıştır.Verilerin toplanması sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen “Metinlerin Çocuğa
Görelik İlkesine Uygunluğu Formu” kullanılmıştır. 5’li likert olarak hazırlanan formda 20
madde yer almıştır.
Formla toplanan verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda Türkçe ders kitabında yer verilen kurmaca metinlerin büyük ölçüde çocuğa uygun
olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Kurmaca metin, çocuk, çocuğa görelik