Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Metinlerdeki Dil Bilgisi Yanlışları Üzerine Bir İnceleme


Kaya M., Taştan Y.

ULUSAL DİL VE EDEBİYAT ARAŞTIRMALARI SEMPOZYUMU, Van, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2021, ss.165-172

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.165-172
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda teknoloji alanındaki geliĢmelere paralel olarak eğitim alanında e-kitap,

bilgisayar, tablet gibi birçok yeni eğitim ve öğretim aracının geliĢmesine karĢın Türkçe ders

kitaplarındaki metinler, her dönem önemini korumuĢ ve Türkçe eğitiminin en önemli aracı

olmuĢtur. Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin doğru okunması ve verilmek istenen mesajın

anlaĢılmasında metinlerin açık ve anlaĢılır bir dille yazılması büyük bir önem arz etmektedir.

Bundan dolayı ders kitaplarında yer verilen metinlerin sıradan bir anlatımdan ziyade özenle,

dilin temel kurallarına dikkat edilerek hazırlanması gerekir. Bu durum metinlerin hitap ettiği

öğrencilerin dilin kurallarını doğru bir Ģekilde öğrenmesini sağlamanın yanı sıra metinlerde

verilmek istenen ana düĢünce ve yardımcı düĢüncelerin doğru bir Ģekilde kavranmasına katkı

sunabilir. Böylece öğrenciler temel dil becerileri konusunda istenen düzeyde bir geliĢme

gösterebilirler. Çünkü dil eğitimi ve öğretimi her becerinin birbiriyle iliĢkili olduğu bir

bütündür. Bu araĢtırmanın temel amacı dil ve anlatım, dil bilgisi hataları baĢta olmak üzere

ortaokul 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerde bulunan hata ve yanlıĢlıkları tespit etmektir.

AraĢtırmanın çalıĢma materyalini Millî Eğitim Bakanlığının ders kitabı olarak kabul ettiği ve

2020- 2021 eğitim- öğretim yılında okutulmakta olan 6. sınıf Türkçe ders kitabı

oluĢturmaktadır. Bu çalıĢmada nitel araĢtırma desenlerinden doküman incelemesi kullanılmıĢtır.

AraĢtırma kapsamında Türkçe ders kitabında yer alan metinlertek tek okunup metinlerde tespit

edilen hatalar; dil yanlıĢları, anlatım bozukluğu, imla ve noktalama iĢaretleri yanlıĢları baĢlıkları

altında sınıflandırılıp örneklerle gösterilmiĢtir. AraĢtırma sonucunda kimi metinlerde özneyüklem

uyumsuzluğundan kaynaklı anlatım bozukluğu yapıldığı tespit edilmiĢtir. Ayrıca ara

sözün baĢında ve sonunda noktalama iĢareti kullanılmadığı, soru iĢaretinin kullanılmasının

gerektiği yerde kullanılmadığı, kimi yerde yanlıĢ noktalama iĢaretinin kullanıldığı tespit

edilmiĢtir. Bununla birlikte kimi metinlerde çeĢitli yazım yanlıĢlarının yapıldığı görülmüĢtür.

Anahtar Sözcükler: 6. sınıf ders kitabı, metin, Türkçe, dil bilgisi yanlıŞları.