5TH INTERNATIONAL CONGRESS ON SOCIAL SCIENCES - HUMANITIES AND EDUCATION, İstanbul, Türkiye, 19 - 20 Aralık 2019, cilt.1, sa.21, ss.704-709, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmada rol oynama tekniklerinin iki dilli Arap öğrencilerin Türkçe konuşma kaygıları üzerinde
rol oynama etkinliklerinin etkisi incelenmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmada nicel araştırma modellerinden ön-son test ölçümlerine dayanan kontrol gruplu deneysel desen
uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma gruplarını Bitlis’in Güroymak ilçesinde Arap kökenli öğrencilerin eğitim
gördüğü bir ortaokulun öğrencileri oluşturmaktadır. Arap kökenli öğrencilerin 22’si deney grubunu oluştururken
20’si kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney grubundaki öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen rol
oynama teknikleri uygulanırken kontrol grubunda müfredata uygun sözlü anlatım eğitimi verilmiştir. Uygulamalar
2018-2019 öğretim yılı bahar döneminde 8 hafta boyunca Türkçe derslerinde sürdürülmüştür. Ön test
son test verilerinin değerlendirilmesinde Türkçe Konuşma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Söz konusu ölçek ön
test son test uygulamalarında sınıf içinde öğrenciler tarafından ön test ve son test uygulamalarında doldurulmuştur.
Ön Test ve son test uygulamalarında uygulanan ölçekle toplanan verilerin analizinde istatistiksel analiz
teknikleri kullanılmıştır (Verilerin analiz işlemlerinde nicel yöntemli araştırmalarda kullanılan IBM SPSS
20.0Statistics (Statistical Package for the Social Sciences 20.0) paket programı kullanılmıştır.) Normal dağılım
gösteren verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Buna göre; deney veya kontrol grubunun kendi
içerisinde ön test - son test farklarının belirlenmesi için “İlişkili Örneklemler t- Testi”; deney ve kontrol gruplarının
ön-son test farklarının belirlenmesi içinse “Bağımsız Örneklemler t-Testi” istatistiği kullanılmıştır. Deneysel
süreçler neticesinde rol oynama teknikleriyle yapılan eğitimin Arap kökenli iki dilli öğrencilerin Türkçe
konuşma kaygıları üzerinde düşük de olsa olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Türkçe Konuşma Kaygısı, Arap, Türkçe Dersi