VII. INTERNATIONAL EUROPEAN CONFERENCE on SOCIAL SCIENCES, Antalya, Türkiye, 22 - 24 Nisan 2022, ss.897-898, (Özet Bildiri)
HOCA NEŞET’İN ŞEYH GALİP İÇİN YAZDIĞI MAHLASNAME
VE ŞEYH GALİP’İN CEVABI
Doç. Dr. Recep Demir
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Eski Türk Edebiyatı Anabilim Dalı
ORCİD: 0000-0001-6625-8299
Tel:
05426439885
Özet:
18. yüzyıl Osmanlı şiirine yön veren en güçlü edebî muhit Hoca Neşet
etrafında oluşmuştur. Neşet’in Farsça öğrenmek isteyenlere açık olan konağı,
İstanbul’un seçkin bir edebiyat ortamı hâline gelmiştir. Öğrencilerinden şiire
kabiliyetli olanlara mahlas vermesiyle de bilinen Neşet’in Divan’ı, içerdiği
çok sayıda mahlasname ile de özel bir konumdadır. Neşet’in toplam 16 şaire
mahlas verdiği, 7 şaire ise şiir dersi verdiği bilinmektedir. Onun mahlas
verdiği öğrencilerinden biri de Türk şiirinin en parlak şairinden olan Şeyh
Galip’tir. Hoca Neşet’ten ders almaya başladığında Galip yirmi bir, hocası ise
kırk dört yaşındadır. Şeyh Galip’in asıl isminin Muhammet Esad olduğu, ilk
şiirlerini Esad mahlası ile yazdığı bilinmektedir. Hoca Neşet’ten ders almaya
başladığı dönemde (1192/1778-79) henüz divan tertip etmemiş olan Galip, edebiyat
muhitlerinde şair olarak kabul görmekteydi. Hoca Neşet de genç şair için
yazdığı mahlasname ile Esad ismini ona mahlas olarak vermiştir. Öğrencisi için yazdığı
kasidede onun şiire yenilikler getirdiğini, İran şairlerini kıskandırdığını
söyleyerek takdirini belirtmiştir. Neşet’in şiirinde Galip hakkındaki takdirkâr
düşüncelerinden başka nasihatleri de dikkat çekmektedir. Hz. Yusuf’a benzettiği
öğrencisinin soylu bir aileye mensup olduğunu belirterek övgülerini sıralayan
Neşet, onu hükümdarlara methiye yazmaktan meneder. Bunun yerine Hz. Peygamber
için naat yazmasını önerir ve devamında naat içerikli beyitler söyler. Şeyh
Galip ise aynı vezin ve kafiye ile teşekkürname konulu kasidesini sunarak
hocasına cevap vermiştir. Kasidenin girişinde ulvi bir cevher olarak tanımladığı
sözü (şiiri) ilahi âlemle ilişkilendiren Galip, methiye bölümünde İran
şairleriyle karşılaştırdığı ustasını abartılı ifadelerle över. En belirgin şekli karşılıklı söylenen bu iki şiirde ortaya çıkan etkileşim,
şairlerin divanlarındaki birçok nazirede de görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Hoca Neşet,
Şeyh Galip, mahlasname
THE MAHLASNAME WRITTEN BY THE HOCA
NEŞET FOR ŞEYH GALIP AND ŞEYH GALIP’S ANSWER
Abstract
The strongest literary circle that directed the 18th century
Ottoman poetry was formed around Hoca Neşet. Neşet’s mansion, which is open to
those who want to learn Persian, has become an elite literary environment of
Istanbul. Known for giving pseudonyms to his students who are talented in
poetry, Neşet’s Divan is also in a special position with its many mahlasname. It
is known that Neşet gave pseudonyms to 16 poets and gave poetry lessons to 7
poets. One of his students, whom he gave a pseudonym, is Şeyh Galip, one of the
most brilliant poets of Turkish poetry. When he started taking lessons from
Hoca Neşet, Galip was twenty-one and his teacher was forty-four. It is known
that Şeyh Galip’s real name was Muhammet Esad and that he wrote his first poems
under the pseudonym Esad. When he started to take lessons from Hoca Neşet
(1192/1778-79), Galip, who had not composed a divan yet was accepted as a poet
in literary circles. Hoca Neşet, with the mahlasname he wrote for the young
poet, gave the name Esad to him as a pseudonym. In the ode he wrote for his
student, he expressed his appreciation by saying that he brought reforms to
poetry and made Iranian poets jealous. In addition to his appreciative thoughts
about Galip, Neşet’s advice draw attention in his poetry. With listing his
praises by stating that his student, whom he likened to Hz. Yusuf (Prophet
Joseph) was from a noble family, Neşet forbade him from writing eulogies to the
rulers. Instead, he suggests writing naat for the Prophet and then says
couplets containing naats. Şeyh Galip, on the other hand, answered his teacher
by presenting his ode on letter of thanks with the same meter and rhyme. Galip,
who associates the word (poetry), which he defines as a sublime gem at the
entrance of the ode, with the divine world, praises his master, whom he
compares with Iranian poets, with exaggerated expressions in the eulogy
section. The interaction that emerges in these two poems, the most obvious form
of which is said to each other, is also seen in many nazires in the poets’
divans.
Keywords: Hoca Neşet, Şeyh
Galip, mahlasname