TRB2 ULUSLARARASI EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ, Van, Türkiye, 24 - 26 Haziran 2022, ss.130
Teknoloji çağı olarak adlandırılan 21. yüzyılda, teknoloji hızla geliĢmiĢ ve her alanda olduğu
gibi bu hızlı geliĢmeler eğitim alanlarını etkilemiĢtir. Teknolojinin eğitimde kullanılması, üzerinde
durulması gereken en önemli konulardan biri olmuĢtur. Okulöncesi dönemden üniversiteye kadar olan
bütün eğitim kademelerinde teknoloji kullanımı artmıĢ, bilgiye ulaĢım kolaylaĢmıĢtır.
Bu araĢtırma eğitim ortamlarında bulunan dijital materyalleri belirlemek ve okul öncesi
öğretmenlerinin dijital materyallere ve dijital materyalleri kullanım amaçlarına yönelik görüĢlerinin
belirlenmesi amacıyla yapılmıĢtır. Yapılan araĢtırmanın yöntemi nitel araĢtırma desenlerinden durum
çalıĢması yöntemidir. AraĢtırmanın gözlem aĢaması için 3 ana okulunda 15 okul öncesi sınıfı
incelenmiĢtir. Ayrıca 10 okul öncesi öğretmeni ile yapılandırılmıĢ görüĢme formuyla görüĢmeler
gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmada elde edilen bulgular içerik analizi ile analiz edilmiĢtir.
AraĢtırmadan elde edilen veriler „dijital materyal kullanımı‟, „dijital materyallerin faydası‟ ve
„dijital öğrenme ortamları için öneriler‟ olmak üzere üç tema altında incelenmiĢtir. AraĢtırmanın
sonucunda okul öncesi eğitim kurumlarında çoğunlukla bilgisayar, yazıcı ve fotokopi makinesinin
olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğretmenler ile yapılan görüĢmeler sonucunda dijital materyallerin
çoğunlukla öğrenilenlerin somutlaĢtırılması, kalıcı öğrenmenin gerçekleĢtirilmesi ve çocukların
dikkatlerini çekmek amacıyla kullanıldığı sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğretmenlerin dijital materyalleri
okul öncesi eğitimde sıklıkla Fen, Matematik, Türkçe ve Müzik eğitimi sırasında kullandıkları sonucu
elde edilmiĢtir. Dijital materyallerin öğretmenlere bilgiye hızlı bir Ģekilde eriĢebildikleri ve çocuklarla
paylaĢabildikleri için avantaj sağladığını belirttikleri sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ayrıca öğretmenlerin dijital
materyaller amacına uygun kullanıldığında çocukların öğrenme sürecinde dikkat ve motivasyonlarının
daha uzun süreli olduğu, çocukların etkinliklere aktif bir Ģekilde katılabildikleri, etkili, kalıcı ve
yaparak yaĢayarak öğrenmelerin olması bakımından avantajlarının olduğunu belirttikleri tespit
edilmiĢtir. Öğretmenlerin bütün okul öncesi eğitim kurumlarında dijital materyallerin (bilgisayar, akıllı
tahta, internet, fotokopi makinesi, teknik destek vb.) olması gerektiği ve gerekli finansal desteğin
sağlanmasına yönelik önerilerinin olduğu belirlenmiĢtir.