OKUL ÖNCESİ ÖĞRENME ORTAMLARINDA DİJİTAL MATERYALLER VE KULLANIMI


Keçi Saylı S., Kardeş S.

TRB2 ULUSLARARASI EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ, Van, Türkiye, 24 - 26 Haziran 2022, ss.130

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.130
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknoloji çağı olarak adlandırılan 21. yüzyılda, teknoloji hızla geliĢmiĢ ve her alanda olduğu gibi bu hızlı geliĢmeler eğitim alanlarını etkilemiĢtir. Teknolojinin eğitimde kullanılması, üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri olmuĢtur. Okulöncesi dönemden üniversiteye kadar olan bütün eğitim kademelerinde teknoloji kullanımı artmıĢ, bilgiye ulaĢım kolaylaĢmıĢtır. Bu araĢtırma eğitim ortamlarında bulunan dijital materyalleri belirlemek ve okul öncesi öğretmenlerinin dijital materyallere ve dijital materyalleri kullanım amaçlarına yönelik görüĢlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıĢtır. Yapılan araĢtırmanın yöntemi nitel araĢtırma desenlerinden durum çalıĢması yöntemidir. AraĢtırmanın gözlem aĢaması için 3 ana okulunda 15 okul öncesi sınıfı incelenmiĢtir. Ayrıca 10 okul öncesi öğretmeni ile yapılandırılmıĢ görüĢme formuyla görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmada elde edilen bulgular içerik analizi ile analiz edilmiĢtir. AraĢtırmadan elde edilen veriler „dijital materyal kullanımı‟, „dijital materyallerin faydası‟ ve „dijital öğrenme ortamları için öneriler‟ olmak üzere üç tema altında incelenmiĢtir. AraĢtırmanın sonucunda okul öncesi eğitim kurumlarında çoğunlukla bilgisayar, yazıcı ve fotokopi makinesinin olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğretmenler ile yapılan görüĢmeler sonucunda dijital materyallerin çoğunlukla öğrenilenlerin somutlaĢtırılması, kalıcı öğrenmenin gerçekleĢtirilmesi ve çocukların dikkatlerini çekmek amacıyla kullanıldığı sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğretmenlerin dijital materyalleri okul öncesi eğitimde sıklıkla Fen, Matematik, Türkçe ve Müzik eğitimi sırasında kullandıkları sonucu elde edilmiĢtir. Dijital materyallerin öğretmenlere bilgiye hızlı bir Ģekilde eriĢebildikleri ve çocuklarla paylaĢabildikleri için avantaj sağladığını belirttikleri sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ayrıca öğretmenlerin dijital materyaller amacına uygun kullanıldığında çocukların öğrenme sürecinde dikkat ve motivasyonlarının daha uzun süreli olduğu, çocukların etkinliklere aktif bir Ģekilde katılabildikleri, etkili, kalıcı ve yaparak yaĢayarak öğrenmelerin olması bakımından avantajlarının olduğunu belirttikleri tespit edilmiĢtir. Öğretmenlerin bütün okul öncesi eğitim kurumlarında dijital materyallerin (bilgisayar, akıllı tahta, internet, fotokopi makinesi, teknik destek vb.) olması gerektiği ve gerekli finansal desteğin sağlanmasına yönelik önerilerinin olduğu belirlenmiĢtir.