Akdamar Kutsal Haç Kilisesi’nin Ermeni Mimarisi İçindeki Yeri


Korkut T.

I. ULUSLARARASI VAN SOSYAL BİLİMLER SEMPOZYUMU (2-3 Ekim 2025), Van, Türkiye, 2 - 03 Ekim 2025, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Van Gölü üzerindeki Akdamar Adası’nda yer alan ve 915–921 yılları arasında Vaspurakan Kralı I. Gagik Artsruni tarafından inşa ettirilen Kutsal Haç (Surp Haç) Kilisesi’ni, sanat tarihi disiplini çerçevesinde karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Yapı, hem Ermeni mimarlık geleneği içinde özgün bir yere sahiptir hem de döneminin politik, dini ve estetik anlayışlarını eşzamanlı olarak yansıtan çok katmanlı bir anıt örneği sunmaktadır. Kilisenin mimarı Manuel’dir ve yapı, merkezi kubbeli haç planı, taş malzeme kullanımı, zengin dış cephe rölyefleri ve ikonografik çeşitliliğiyle öne çıkar.

Özellikle dış cephede yer alan rölyef kompozisyonları, İncil’den sahnelerin yanı sıra mitolojik yaratıklar, hayvan figürleri, av sahneleri ve kraliyet temsillerini içererek hem kutsal anlatıyı hem de dünyevi otoriteyi bir arada sunar. Bu yönüyle yapı, yalnızca bir ibadet mekânı değil, aynı zamanda bir kraliyet meşruiyet aracı ve ideolojik anlatı alanı olarak da işlev görmektedir. Çalışmada, Akdamar Kilisesi; çağdaşı olan Ani Katedrali, Marmashen Manastırı ve Geghard Kompleksi gibi yapılarla mimari plan, yapı tekniği ve süsleme programları açısından karşılaştırılmıştır. Akdamar’ın özellikle dışa dönük süsleme anlayışı, Ermeni mimarisinde nadir görülen bir uygulamadır. Ayrıca, figüratif anlatım yoğunluğu açısından Hristiyan örnekleriyle benzerlikler göstermesi, yapının yalnızca bölgesel değil, sanat tarihi bağlamında da önemli evrensel bir yere sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Sonuç olarak, Akdamar Kutsal Haç Kilisesi, Ermeni Orta çağ sanatında sadece mimari değil, ikonografi, temsil politikası ve estetik anlayış açısından da ayırt edici ve özgün bir örnek olarak değerlendirilmelidir.

 

This study examines the Church of the Holy Cross (Surp Haç), located on Akdamar Island in Lake Van and constructed between 915 and 921 by King Gagik I Artsruni of Vaspurakan, within the framework of comparative art historical analysis. The church holds a unique place within the Armenian architectural tradition, reflecting the political, religious, and aesthetic values of its time in a multilayered manner. Designed by the architect Manuel, the structure stands out with its centrally domed cruciform plan, the use of local tuff stone, and its richly carved exterior reliefs. The narrative reliefs on the façade depict not only scenes from the Bible but also mythological creatures, animal figures, hunting scenes, and royal imagery, thus blending sacred narrative with secular authority. In this sense, the building functioned not only as a place of worship but also as a symbol of dynastic legitimacy and a visual tool of ideological expression. The study compares Akdamar with contemporary structures such as the Cathedral of Ani, the Marmashen Monastery, and the Geghard Complex in terms of architectural plan, construction technique, and decorative programs. Notably, the exterior-oriented figural reliefs of Akdamar represent a rare approach within Armenian architecture. Moreover, the intensity of its narrative sculpture shows parallels with Akdamar’s relevance not only within regional but also universal art history.

In conclusion, the Church of the Holy Cross on Akdamar Island should be regarded as a distinctive and exceptional monument in medieval Armenian art—architecturally, iconographically, and ideologically.