Journal of Qualitative Research in Education, cilt.27, ss.346-373, 2021 (ESCI)
Bu araştırmanın genel amacı bir ilkokulda üstün yetenekli öğrencilere
yönelik düzenlenen destek eğitim odası uygulamasının okul sistemine
entegre edilmesi sürecinde karşılaşılan sorunların belirlenmesi ve bu
sorunlara yönelik gerçekleştirilen müdahalelerin incelenmesidir. Eylem
araştırması şeklinde desenlenen araştırma, Eskişehir ilinde yer alan bir
ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları ise okul müdürü,
destek eğitim odası öğretmeni, destek eğitim odasına devam eden üstün
yetenekli öğrenciler, bu öğrencilerin velileri, sınıf öğretmenleri, araştırmacı
ve geçerlik kurulu üyeleridir. Araştırmada veri toplama araçları olarak
görüşmeler, belgeler, toplantı raporları, araştırmacı günlüğü kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen veriler sistematik analiz yaklaşımı ile analiz
edilmiştir. Araştırma sürecinde elde edilen bulgulara göre okulda
uygulamaya yönelik var olan olumlu algıya karşın özellikle programın okul
ders saatleri içerisinde yürütülmesinden kaynaklı sorunlar yaşandığı
görülmüştür. Araştırma sonucunda üstün yeteneklilere yönelik destek eğitim
odası uygulamasının etkili olması için genel eğitim sınıfı ile eşgüdümün
sağlanması gerekliliği ön plana çıkmıştır.
The present research aims to determine the problems encountered
during the integration of a resource room for gifted students in a primary
school system and examining the measures developed for dealing with these
problems. Structured as an action research, this research project was
conducted in a primary school in the Eskisehir province of Turkey.
Participants in this research consisted of the school headmaster, the teacher
of the resource room, gifted students attending the resource room, parents
of gifted students and classroom teachers whose students attended the
resource room, researchers and the members of the evaluation board. Data
were collected using interviews, meeting reports, documents and the
researcher's diary. The research data were analyzed using the systematic
analysis approach. The findings of this research showed that the resource
room were generally positively perceived; however, several problems were
observed as the programme was carried out during regular class hours. The
findings obtained in this study suggest that in order for the gifted student
resource room to be efficient, it should be implemented in coordination with
classroom teachers.