Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisis, cilt.0, ss.625-640, 2020 (Hakemli Dergi)
Hastalık, sağlık, tedavi, hasta
ziyareti, temizlik gibi konularda Hz. Peygamber’in bir çok hadis vardır. Öyle
ki Hadis konuları içinde, Tıbb-ı Nebevi adı altında ayrı ve müstakil bir
alan oluşmuştur. Tıbb-ı Nebevi,
Hz. Peygamber’in beşerî tecrübe ve bilgilerinin bir yansıması mıdır?
Yoksa kısmen de olsa ilham ya da vahiy yönleri var mıdır? Bu tartışmalara girmemekle
beraber, tıp alanındaki hadisleri genel olarak değerlendirdiğimizde, Sünnette
ismi bizzat konmamış olsa bile azımsanmayacak bir Koruyucu Tıp/Hekimlik olgusunun
var olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Malumdur ki hastalıklar çoğunlukla
bireysel olduğu halde bazen toplumsal, bazen de küresel olabilir. İçinde
bulunduğumuz küresel salgın (pandemi), bunun bir örneğidir. Küresel bir din
olma iddiasındaki İslam Dini, hem fert hem toplum hem de küresel anlamda
bütün sorunlarla ilgili çözüm önerileri sunabilmelidir. Bununla beraber,
kıyamete kadar gelecek bütün sorunların çözümünü, 1400 yıl önce yaşamış ve Peygamberlik
görevini tamamlamış bir şahıstan, uygulanmaya hazır bir şablon şeklinde
beklemek mantıklı değildir. Karşılaşılan yeni sorunlar karşısında yeni çözüm
önerilerini, Peygamber’in getirdiği ilkeler doğrultusunda, yani sünnetin
ışığında günümüzün Müslümanı sunabilmelidir. Bunun bir örneği olarak, Hz.
Peygamber’in ve dolayısıyla İslam’ın Salgın Hastalıklar ve Karantina Mefhumu
ile ilgili yaklaşımının ortaya konması meselesini kabul edebiliriz. Biz bu
çalışmamızda ilgili hadislerden yola çıkarak bu konuyu aydınlatmaya
çalışacağız.
There are many hadiths of the
Prophet about issues such as illness, health, treatment, patient visit,
cleaning. For this reason, a separate branch has been formed under the name of Tıbb-ı
Nebevi (Prophetic Medicine) in Hadith issues. Is Tıbb-ı Nebevi (Prophetic
Medicine) a reflection of the Prophet's human experience and knowledge? Or
is there some inspiration or revelation in it? Although we do not participate
in these discussions, when we evaluate the hadiths in the field of medicine in
general, we can easily say that the phenomenon of Preventive Medicine
exists considerably, even if it is not named. It is known that although the
diseases are mostly individual, sometimes they can be social and sometimes
global. The global epidemic (pandemic) we are in is an example of this. The
Islamic Religion, which claims to be a global religion, should be able to offer
solutions to the problems of individuals, society and globally. However, it
does not make sense to wait for the solution of all the problems until the
apocalypse as a ready-to-apply template from a person who lived 1400 years ago
and completed his prophetic duty. Today's muslim should be able to offer new
solutions to new problems faced, in the light of the Sunnah. An example of this
is the demonstration of the Prophet's and therefore Islam's approach to
Epidemics and Quarantine. In this study, we will try to enlighten this issue
based on the relevant hadiths.