Turkish Journal of Marketing, cilt.8, sa.4, ss.106-118, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu
çalışmanın amacı, araştırma metodolojisine dayalı olarak Türkiye'de yapılan 25
araştırma arasındaki ilişkilerin, hizmet kalitesi boyutlarının tatmin
üzerindeki etkisine ilişkin hipotez sonuçlarını tahmin etme üzerindeki etkisini
araştırmaktır. Seçilen çalışmalardaki, hizmet kalitesinin boyutları olan
somutluk, güvenilirlik, yanıt verilebilirlik, güven ve empatinin tatmin üzerine
etkilerine ve hizmet kalitesi boyutlarının birlikte tatmin üzerine olan
etkilerine bakılmıştır. Analizler için UCINET 6.0 programı kullanılmıştır.
Çalışmalara ulaşmak için Google Akademik veri tabanından yararlanılmıştır.
Erişilen her çalışma için ayrı bir içerik analizi yapılmıştır. Ele alınan
çalışmaların örneklem büyüklüğüne bağlı olarak birbirleriyle çok fazla ilişkiye
sahip olduğu, bunun da somutluğun tatmin üzerindeki etkisine ilişkin
hipotezlerin kabul veya ret tahminini olumsuz etkilediği saptanmıştır. Analiz
tekniğine bakıldığında çoğu çalışmanın birbiriyle yüksek düzeyde ilişkiye sahip
olduğu ve bu yüksek ilişkinin, somutluğun tatmin üzerindeki etkisini ele alan
çalışma hipotezlerinin kabul veya ret tahminini olumlu yönde etkilediği
görülmüştür. Benzer örneklem büyüklüklerinin, benzer analizlerin ve benzer
ölçeklerin kullanılıp kullanılmamasının, güvenilirlik, yanıt verebilirlik,
güven ve empatinin tatmin üzerindeki etkisini ele alan hipotezlerin sonuçlarını
tahmin etmede hiçbir etkisi olmamıştır.
This
study aims to investigate the effect of relationships among 25 studies
conducted in Türkiye based on research methodology on predicting the results of
the hypothesis regarding the effect of service quality dimensions on
satisfaction. In the selected studies, the effects of tangibility, reliability,
responsiveness, assurance and empathy, which are the dimensions of service
quality, on satisfaction and the effects of service quality dimensions together
on satisfaction were examined. UCINET 6.0 program was used for analysis. Google
Scholar database was used to access the studies. Twenty-five articles conducted
in Türkiye were selected. A separate content analysis was conducted for each study
accessed. It was determined that the studies considered had too many
relationships with each other depending on the sample size, and this negatively
affected the prediction of acceptance or rejection of the hypotheses regarding
the effect of tangibility on satisfaction. Considering the analysis technique,
it was seen that most studies had a high relationship with each other and that
this high relationship positively affected the acceptance or rejection
prediction of the study hypotheses addressing the effect of tangibility on
satisfaction. Whether or not similar sample sizes, similar analyses, and
similar scales were used did not affect predicting the results of the
hypotheses addressing the effect of reliability, responsiveness, assurance, and
empathy on satisfaction.