Investigating the Effect of Relationships Among Studies in the Context of Research Methodology on Predicting the Results of Hypotheses


Creative Commons License

Çelik Z., Aydın İ., Dülek B., Saydan R.

Turkish Journal of Marketing, cilt.8, sa.4, ss.106-118, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.30685/tujom.v8i4.188
  • Dergi Adı: Turkish Journal of Marketing
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.106-118
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, araştırma metodolojisine dayalı olarak Türkiye'de yapılan 25 araştırma arasındaki ilişkilerin, hizmet kalitesi boyutlarının tatmin üzerindeki etkisine ilişkin hipotez sonuçlarını tahmin etme üzerindeki etkisini araştırmaktır. Seçilen çalışmalardaki, hizmet kalitesinin boyutları olan somutluk, güvenilirlik, yanıt verilebilirlik, güven ve empatinin tatmin üzerine etkilerine ve hizmet kalitesi boyutlarının birlikte tatmin üzerine olan etkilerine bakılmıştır. Analizler için UCINET 6.0 programı kullanılmıştır. Çalışmalara ulaşmak için Google Akademik veri tabanından yararlanılmıştır. Erişilen her çalışma için ayrı bir içerik analizi yapılmıştır. Ele alınan çalışmaların örneklem büyüklüğüne bağlı olarak birbirleriyle çok fazla ilişkiye sahip olduğu, bunun da somutluğun tatmin üzerindeki etkisine ilişkin hipotezlerin kabul veya ret tahminini olumsuz etkilediği saptanmıştır. Analiz tekniğine bakıldığında çoğu çalışmanın birbiriyle yüksek düzeyde ilişkiye sahip olduğu ve bu yüksek ilişkinin, somutluğun tatmin üzerindeki etkisini ele alan çalışma hipotezlerinin kabul veya ret tahminini olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Benzer örneklem büyüklüklerinin, benzer analizlerin ve benzer ölçeklerin kullanılıp kullanılmamasının, güvenilirlik, yanıt verebilirlik, güven ve empatinin tatmin üzerindeki etkisini ele alan hipotezlerin sonuçlarını tahmin etmede hiçbir etkisi olmamıştır.

This study aims to investigate the effect of relationships among 25 studies conducted in Türkiye based on research methodology on predicting the results of the hypothesis regarding the effect of service quality dimensions on satisfaction. In the selected studies, the effects of tangibility, reliability, responsiveness, assurance and empathy, which are the dimensions of service quality, on satisfaction and the effects of service quality dimensions together on satisfaction were examined. UCINET 6.0 program was used for analysis. Google Scholar database was used to access the studies. Twenty-five articles conducted in Türkiye were selected. A separate content analysis was conducted for each study accessed. It was determined that the studies considered had too many relationships with each other depending on the sample size, and this negatively affected the prediction of acceptance or rejection of the hypotheses regarding the effect of tangibility on satisfaction. Considering the analysis technique, it was seen that most studies had a high relationship with each other and that this high relationship positively affected the acceptance or rejection prediction of the study hypotheses addressing the effect of tangibility on satisfaction. Whether or not similar sample sizes, similar analyses, and similar scales were used did not affect predicting the results of the hypotheses addressing the effect of reliability, responsiveness, assurance, and empathy on satisfaction.