FSMVÜ III. Uluslararası Arap Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 9 - 11 Mayıs 2025, ss.1-8, (Tam Metin Bildiri)
Cermânûs
Ferhât’ın Baḥs̱ü’l-meṭâlib adlı eseri bir gramer kitabı olup dil ve din
arasındaki ilişkinin incelenebilmesine olanak sağlayan önemli bir eser olarak
öne çıkmaktadır. Ferhât, eserini kaleme alırken sadece dil bilgisi kurallarını
aktarmakla yetinmemiş, aynı zamanda Hristiyanlık dininin inançlarına dair derin
bilgiler sunarak dini temaları öne çıkarmıştır. Ferhât, örnek cümlelerde
Kitâb-ı Mukaddes’ten alıntılar yaparak dili, dinî değerleri aktarmanın bir
aracı olarak konumlandırır. Hz. İsa, Petrus, Pavlus gibi Hristiyanlık dininin önemli
figürlerine ve Kudüs, Tur Dağı gibi kutsal mekânlarına sıkça atıf yapar. Bu
yöntemle Ferhât, dilin sadece bir iletişim aracı olmadığını, aynı zamanda dini
değerlerin ve bilgilerin aktarılmasında önemli bir araç olduğunu göstermektedir.
Ferhât, eserini kaleme almada üç ana hedefi olduğunu zikretmektedir. Bunlar,
kapalı ifadelerdeki karmaşıklığı ortadan kaldırmak, Arap gramerine dair
bilinmesi gereken hususları özet bir şekilde bir araya getirmek ve imkân
ölçüsünde Kitâb-ı Mukaddesten örnekler sunmaktır. Temel gramer konularını ele
almanın yanında Kitâb-ı Mukaddes’ten şahitler getirme çabası en önemli hedefi
olarak ön plana çıkmaktadır. Bu yaklaşımı sayesinde, eserini sadece bir dil
öğretim materyali olmaktan çıkarıp pedagojik ve ruhani bir rehbere
dönüştürmüştür. Dinî ve ahlâkî temalar, gramer kuralları ile harmanlanarak,
iman, ruhbanlık, ahde vefa ve ibadet gibi konular örnekler üzerinden ele
alınmıştır. Ayrıca Ferhât, gramer kurallarını öğretirken, öğrencilerini manevi olarak
yönlendirmeyi ve dini inançlarını güçlendirmeyi hedeflemiştir. Eserde yer alan
şahitlerin bir kısmı Kitâb-ı Mukaddes’te lafzen, bazıları ise anlamca yer
almakta; böylece metin hem dil öğretimi hem de inanç aktarımı bağlamında
işlevsel hale gelmektedir. Ayrıca Kur’ân-ı Kerîm’den de birkaç örnek alınması,
Ferhât’ın Arapça dilinin zenginliğine ve dinî çeşitliliğe olan bakışını yansıtmaktadır.
İslâm dünyasının saygın alimlerinden olan Birgivî’nin, gramer eserlerini ele
alırken takip ettiği metot ile Ferhât’ın metodunun paralellik arz ettiği
görülmektedir. Sonuç olarak, Baḥs̱ü’l-meṭâlib adlı eser, dilin yalnızca
bir iletişim aracı değil, aynı zamanda dini değerlerin taşıyıcısı olduğunu
göstermesi bakımından önem arz etmektedir. Ferhât, dil bilgisi öğretimiyle
birlikte manevî rehberlik, irşad ve hatta vaaz özelliği kazandırdığı kitabında
din ve dili bütünleştiren pedagojik bir yöntem benimsemiştir. Biz de Ferhât’ın
çok yönlü bu eseri bağlamında din-dil ilişkisini ele almaya çalışacağız.