ÖRGÜTSEL SESSİZLİK ALGILARININ ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: VAN İLİNDE BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Karta T. K., Çalık A.

Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Kongresi: Krizler, Belirsizlikler, Arayışlar, Bingöl, Türkiye, 11 - 13 Kasım 2021, ss.82-89

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bingöl
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.82-89
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğretmen; kişinin aile eğitimi aldıktan sonra okul sürecinde kişiyi eğiten, bilgilendiren ve kişiye kişilik kavramının

temelini oluşturan kişidir. Bu hususda öğretmenlerin değeri hiç şüphesiz çok önemlidir. Fakat farklı sebeplerden dolayı

öğretmenler eğitim örgütlerinde olumsuz davranışlar sergileyebilmektedirler. Bu olumsuz davranışlar karşımıza bazen

örgütsel sessizlik olgusu olarak çıkabilmektedir. Örgütsel sessizlik örgüt içerisinde bir kişinin kasıtlı olarak problemleri

görmezden gelmesi, başkalarının görüşlerine uyması veya düşünce ve fikirlerini yansıtmamasıdır. Bu çalışmanın amacı

geleceğe yön veren öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarının ne düzeyde olduğunu ölçmektir. Çalışma Van ilinde

ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapan öğretmenler üzerine yapılmıştır. Çalışmada 407 öğretmene anket uygulanmıştır.

Araştırma verilerinin analizinde ‘t’ testi ve ‘anova’ testi yapılmıştır. Ayrıca farklılığın hangi gruplar içerisinde olduğunu

anlamak için Tukey’s testi analizi yapılmıştır. Ulaşılan bulgulara göre cevaplayıcıların cinsiyet boyutları incelendiğinde

anlamlı bir fark olduğu görünmüş, idari görev yönünden bakıldığında anlamlı bir fark olmadığı görünmüş, yaş aralığına

göre bakıldığında ise anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır.

Teacher; after receiving the person's family education who educates, informs the person during the school process and

forms the basis of the concept of personality to the person. In this regard, the value of teachers is undoubtedly very

important. However, due to different reasons, teachers may exhibit negative behaviors in educational organizations. These

negative behaviors can sometimes appear as a phenomenon of organizational silence. Organizational silence is when a

person deliberately ignores problems, conforms to the views of others, or does not reflect their thoughts and ideas. The

aim of this study is to measure the level of organizational silence perceptions of teachers who shape the future. The study

was carried out on teachers working in primary, secondary and high schools in Van. In the study, a questionnaire was

applied to 407 teachers. The ‘t’ test and the 'anova' test were used in the analysis of the research data. In addition, Tukey's

test analysis was performed to understand which groups the difference was in. According to the findings, when the gender

dimensions of the respondents were examined, it was seen that there was a significant difference, and there was no

significant difference in terms of administrative duties, while there was a significant difference according to age range.