PLATANUS PUBLISHING, , Editör, PLATANUS PUBLISHING, Ankara, ss.209-222, 2024
İlkel toplumlarda av sahnesi ve izleyici kitlesiyle gösterilerin ilk örnekleri var
olmuştur. Vazoların üzerindeki resimlerle antik kültürlerde bu belgelenmiştir.
Haliyle bu anlatı sahnesinde, alanın etkin kullanımı ateşin etrafında dans ve gerekli aksesuarlarla anlatı dili oluşmuştur. Ateş ışık etmenini karşılar, doğal bir
bileşenidir. Buna bağlı olarak sahne tasarımı adı konmasa da, o günden beri gelişme göstermektedir.
Sahnelemenin etki alanı tema bağlamından ziyade, birleştirilen sahne unsularının sıralaması ölçütüne dayanılarak incelenmiştir. Bu bağlamda sahnelemenin
etki alanı fiziksel koşullar ve optik koşullara bağlı değişmektedir. Sahnelerde
gösterinin amacına ulaşması için özellikle seyirci açısından, dış gözlemci olarak
etki alanı düşünülür. Seyirci sahneyi ne kadar iyi görürse, etki alanı o kadar artacaktır. Sahne tasarımı gözlem nesnesi haline gelir. Modern sahnede seyirci görüş açısına göre eylemin sol veya sağ tarafları iyi görülmez. Seyirci hazır bir gösteri için koltuk seçerken bunları göz önünde bulundurur. Ayrıca sahneden çok
uzakta oturan seyirci içinde bu durum ortaya çıkar. Ancak orta sahne her koltuktaki seyirci tarafından görünüşü nettir. Bunun için günümüzde seyirciyi sahne etrafında döndüren mimari sahne biçimleri de yapılmıştır. Klasik sahne yapısı ele
alındığında, estetik açıdan etkin kullanma alanı vardır.