Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.26, sa.49, ss.171-183, 2023 (Hakemli Dergi)
Tüketici
sinizmi, işletmelere karşı hissedilen aldatılma korkusu, güvensizlik, endişe,
kaygı gibi olumsuz duygularla açıklanmaktadır. Tüketici sinizminin öncüllerinin
ve sonuçlarının saptanması, tüketiciler ve işletmeler arasında güvene dayalı
bir iletişimin ve ilişkinin ortaya çıkmasına katkı sunabilmektedir. Ulusal
literatür incelendiğinde tüketici sinizmiyle ilgili sınırlı sayıda çalışmaya
rastlanılmış ve bu çalışmaların önemli bir kısmının son yıllarda
gerçekleştirilmiş olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, ulusal literatürdeki
diğer çalışmalardan farklı olarak tüketici sinizmi için kavramsal bir model
önermektir. Bu amaçla tüketici sinizmi ile ilgili ulusal literatür SPAR-4-SLR
Protokolü kullanılarak sistematik olarak taranmıştır. Literatür taraması sonucunda
18 çalışmanın içerik analizi yapılmıştır. 18 bilimsel çalışmanın içerik analizi
yapılarak, tüketici sinizminin öncülleri ve sonuçları ile tüketici sinizminin
önemli ölçüde farklılık gösterdiği tüketicilerin demografik özelliklerine
ilişkin bibliyometrik veriler elde edilmiştir. UCINET ve NetDraw programları
kullanılarak elde edilen bibliyometrik veriler için görselleştirmeler
yapılmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgulara dayalı olarak tüketici sinizmi
için kavramsal bir model geliştirilmiş ve önerilmiştir. Çalışma sonuçlarının
tartışılması sağlanmıştır.
Consumer
cynicism is explained by negative emotions such as fear of being deceived,
insecurity, anxiety, and anxiety felt towards businesses. Identifying the
antecedents and consequences of consumer cynicism may contribute to the
emergence of a trust-based communication and relationship between consumers and
businesses. When the national literature is examined, a limited number of
studies on consumer cynicism have been found and it has been seen that a
significant part of these studies have been done recently. The aim of this
study is to propose a conceptual model for consumer cynicism, unlike other
studies in the national literature. For this aim, the national literature on
consumer cynicism was systematically searched using the SPAR-4-SLR Protocol. As
a result of the literature review, content analyzes of 18 studies were made. By
conducting content analysis of 18 scientific studies, bibliometric data were
obtained on the antecedents and consequences of consumer cynicism, as well as
on the demographic characteristics of consumers, where consumer cynicism
differs significantly. Visualizations were made for bibliometric data obtained
using UCINET and NetDraw programs. As a result, a conceptual model for consumer
cynicism was developed and proposed based on the findings. Discussion of the
results of the study was provided.