Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.18, sa.1, ss.89-105, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Türkçe ders kitaplarında yer alan öyküleyici
metinlerdeki empati durumlarını tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesinin kullanıldığı araştırmada, çalışma materyali olarak Millî
Eğitim Bakanlığı tarafından 2020-2021 eğitim-öğretim yılında okutulan Türkçe
ders kitaplarından her sınıf düzeyinde bir ders kitabı seçilmiştir. Bu kitaplarda
yer alan öyküleyici metinler, içerik analizi çeşitlerinden duygusal yön analizine
göre incelenmiştir. 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici metinlerde 33, 6.
sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici metinlerde 23, 7. sınıf Türkçe ders
kitabındaki öyküleyici metinlerde 19, 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki öyküleyici
metinlerde 15 empati durumu tespit edilmiştir. Bu bağlamda incelenen öyküleyici
metinlerde önemli derecede empati durumuna yer verildiği ve bu empati
durumlarının genel olarak metinlere serpiştirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlardan hareketle okul öncesi ve ilkokul gibi farklı düzeylerde, farklı ders
kitaplarında ve edebi eserlerde empati durumları üzerine çalışmalar yapılması ve
nitelikli eserlerin okuyucularla buluşturulması önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Türkçe Ders Kitabı, Öyküleyici Metinler, Empati,
Değer.