II. INTERNATIONAL SIIRT SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Siirt, Turkey, 21 - 23 March 2022, pp.648-654
In the
perspective of the reality of globalization that emerged at the end of the
twentieth century; The change in consumer needs in parallel with economic,
social, political, cultural, economic and technological developments has also
significantly affected the way businesses do business. The products that were
designed, produced and sold in accordance with the criteria determined by the
enterprises in the past, have started to be evaluated within the scope of a
process that is designed and produced by considering customer needs, and that
includes time-based movement in delivery and after-sales activities. Since this
situation causes a competitive activity in the world to be compulsory, the
success of the enterprises depends on their competition. Businesses that do not
comply with this will have to leave the market, leaving their market share to
competitors. In today's competitive conditions, management accounting tools are
useful in helping to obtain information in accordance with business purposes
and make it ready for use. Developments affecting management accounting have
enriched management accounting with new techniques and approaches. In this
context; Approaches such as Activity Based Costing, Target Costing, Kaizen
Costing, Just-in-Time Production, Flexible Manufacturing Systems have provided
the most important contribution to business managers in making businesses
successful in competitive global markets.
As in other accounting
disciplines, cost and management accounting branches are also affected by the
events taking place in the world. By examining and examining the factors that
cause the developments, it is seen that businesses are also affected by all
factors from these developments. With this study, it shows that cost and
management accounting focuses on planning, control and resource development
issues in enterprises, and also develops different reporting techniques due to
being affected by technological, social, economic and cultural events.
Yirminci yüzyılın
sonlarında ortaya çıkmış olan küreselleşme gerçeği perspektifinde; ekonomik,
sosyal, siyasal, kültürel, ekonomik ve teknolojik gelişmeler paralelinde
tüketici gereksinimlerindeki ortaya çıkan değişim, işletmelerin iş yapma tarzlarını
da önemli ölçüde etkilemiştir. Önceki zamanlarda işletmelerin belirlediği
ölçütlere uyularak tasarlayıp ürettikleri ve sattıkları ürünler, daha sonraları
müşteri ihtiyaçları göz önüne alınıp tasarlanarak üretilen ve teslimatta zaman
esaslı hareket ile satış sonrasındaki faaliyetleri de içeren bir süreç kapsamında
değerlendirilmeye başlanmıştır. Bu durum dünyada rekabete dayalı bir faaliyetin
zorunlu kılınmasına sebep olduğu için işletmelerin başarılı olması rekabet
etmelerine bağlanmıştır. Buna uymayan işletmeler ellerindeki pazar payını
rakiplere bırakarak, pazarı terk etmek zorunda kalacaklardır. Günümüz rekabet
şartlarında, bilginin işletme amaçlarına uygun şekillerde elde edilerek
kullanıma hazır hale getirilmesine yardımcı olmada yönetim muhasebesi araçları faydalı
olmaktadır. Yönetim muhasebesini etkileyen gelişmeler, yönetim muhasebesini
yeni teknik ve yaklaşımlarla zenginleştirmiştir. Bu kapsamda ortaya çıkan; Faaliyet Tabanlı Maliyetleme, Hedef
Maliyetleme, Kaizen Maliyetleme, Tam Zaman'ında Üretim, Esnek Üretim Sistemleri gibi yaklaşımlar,
işletmeleri rekabetçi küresel pazarlarda başarıya ulaştırmada işletme
yöneticilerine en önemli katkıyı sağlamışlardır.
Diğer
muhasebe disiplinlerinde olduğu gibi maliyet ve yönetim muhasebe dalları da dünyada
gerçekleşen olaylardan etkilenmektedir. Gerçekleşen gelişmelere neden unsurların
ele alınıp incelenmesiyle, işletmelerin de bu gelişmelerden bütün faktörleriyle
etkilendiği görülmektedir. Bu çalışmayla, maliyet ve yönetim muhasebesinin
işletmelerde planlama, kontrol ve kaynak geliştirme konuları üzerinde yoğunlaştıklarını,
bununla beraber teknolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel olaylardan etkilenmesi
sebebiyle farklı raporlama tekniklerini geliştirdiğini göstermektedir.