ULUSLARARASI PEGEM EGITIM KONGRESI, Diyarbakır, Türkiye, 16 - 19 Eylül 2020, ss.1226-1227, (Özet Bildiri)
Çocuğun hayal dünyasını zenginleştiren, ona dilin zevkini tattıran ve çocuğa görelik ilkesine göre
hazırlanan çocuk kitapları, çocuğun gelişiminde önemli bir yere sahiptir. Çocuğun bilişsel, duyuşsal, dilsel
ve sosyal gelişimine katkı sağlamanın yanı sıra çocukta kitap okuma alışkanlığının ve kültürünün
oluşmasına yardımcı olur. Ancak çocuk kitapları sadece çocuğun gelişimine katkı sağlamaz, çocuk yanında
yetişkinlerin de gelişimine katkı sağlayabilir.
Bu çalışmanın temel amacı Şimdiki Çocuklar Harika adlı eserinden hareketle Aziz Nesin’in çocuk ve
çocuğa yönelik algılarını tespit etmektir.
Bu amaç doğrultusunda Şimdiki Çocuklar Harika adlı eser incelenmiştir. Bu eser, Zeynep ve Ahmet
adında iki sınıf arkadaşının yaşadığı olaylar ile ilgili mektuplaşmalarını konu edinir. Zeynep ve ailesi
babasının yeni işi dolayısıyla Ankara'ya taşınmak zorunda kalmışlardır. Ahmet, Zeynep'in İstanbul'daki eski
okulundan sınıf arkadaşıdır. Kitap, bu arkadaşın birbirine yazdığı mektuplardan oluşur. Çocuklar,
okullarında evlerinde ve çevrelerinde yaşadığı veya gördüğü olayları birbirlerine mektup göndererek
paylaşırlar. Bu iki arkadaşın yaşadığı ve gördüğü olaylar, tamamen yazar tarafından kurgulanmıştır.
Şimdiki Çocuklar Harika eserinden hareketle Aziz Nesin’in çocuklarına yönelik algılarını tespit
etmeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Eserin
analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bu bağlamda, ilgili eser okunmuş, eserde yazarın çocuklarla ilgili
algıları tespit edilmiş olup örnek cümleler verilerek açıklanmıştır.
İncelenen yapıt, çocuklara öğüt verici olmasının yanı sıra günlük yaşanan olaylar üzerine çocukları
hem düşündüren hem de düşündürürken güldüren bir özelliğe sahiptir. Bu romanı yazar, salt çocuklar için
değil anne babalar için de yazmıştır. Çünkü romanda hem çocuklara hem de ebeveynlere ders ve öğüt
veren olaylar yer alır. Romanda, çocukların gözüyle büyüklerin nasıl göründüğü anlatılmıştır. Eserde anne
babaların ve öğretmenlerin çocuklara karşı yaklaşımları eleştirilir. Kitapta, eğitim sisteminin yanlışlarına,
bilinçsiz anne baba tutumlarına, öğretmenin çocuğun dünyasına girememesine dair olumsuz
göndermelere yer verilmiştir. Ayrıca yazar, çocukların olaylara ve durumlara eleştirel bir gözle bakmasını,
körü körüne inanmayan, sorgulayan, olaylara farklı bakış açısı sergileyen, kendi haklarını savunmasını
bilen, öz güven sahibi bireyler olmasını istemektedir.