GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK GELİŞTİRİLEN SOSYAL BİLGİLER ETKİNLİKLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNE ETKİSİ


Coşkun M. K.

9.ULUSLARARASI SOSYAL BEŞERİ VE EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ , İstanbul, Türkiye, 22 - 23 Şubat 2021, ss.1055

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1055
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal bilgiler eğitimini genel amacı, içinde bulunduğumuz bilgi çağının gerektirdiği bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahip bir toplum oluşturmak iken, özel amacı ise bilgiyi anlayan, kavrayan ve zihinsel süreçleri kullanarak bilgiyi üretebilen bireyler yetiştirmektir. Bu nedenle bireylerin dünyayı doğru algılamaları problem çözme yeteneklerinin gelişmesinde ve bilimsel tutum geliştirmesinde oldukça önem arz etmektedir. Bu doğrultuda bu çalışma Erzurum il sınırında bulunan görme engelli okulunda öğrenim gören 5. sınıf görme engelli öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersi “İnsanlar Yerler ve Çevreler” öğrenme alanına yönelik bireysel öğrenme ihtiyaçlarını tespit etmek ve ünitede yer alan kavramlarının öğretimine yönelik bir öğretim modeli tasarlayarak bu modelin kullanışlılığını ve kavram öğrenimine etkisini araştırmaktır. Çalışmanın İlk aşamasında öğrencilerin öğrenim ihtiyaçlarını tespit etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme ve yarı yapılandırılmış gözlem yapılarak durum tespiti yapılmış ve elde edilen bulgular doğrultusunda öğretim materyalleri geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Uygulama sonucunda akademik başarı testi uygulanmış ve öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Çalışma sonucunda; görme yetersizliği olan öğrencilerin tespit edilen ihtiyaçlarını gidermek ve “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” ünitesine ait temel kavramlarının etkili öğrenimini sağlamak amacıyla tasarlanan öğretimin öğrencilerin başarılarına olumlu katkılar sağladığı görülmüştür. Görme duyusunda yaşanan yetersizliğe rağmen, öğretimde bireysel ihtiyaç ve yetersizlik düzeylerine uygun çeşitli uyarlamalar yapıldığı takdirde kavramların etkili bir şekilde öğrenilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.