2.nd. İnternational Congress on Social Sciences, Al-Quds, Filistin, 23 - 25 Mart 2018, cilt.1, sa.1, ss.535
ÖZET
Düşünsel mekân olarak sahne, ilkel insanın iletişiminin ilk aracıdır. Av
sahnelerini çevreye anlatma ihtiyacı yanında, önemli bir eğlence mekândır da.
Yaşam sahneyi oluştururken, sahne özelde giyimi, genelde yaşamı hem irdeler hem de yeniler. Giyinmek yaşamsal gerekliliğin en başında gelir. Isınma, barınma ihtiyacıyla kumaş keşfedilmiştir. Giyinmek örtünme ihtiyacının dışında zamanla statü sembolüne de dönüşmüştür. Çünkü sahne kostümünde tasarımsal
dild ön anlatımdır. Bu bağlamda sahnelemede kullanılan kostümlerin gündelik kıyafetleri ve moda ikonlarını yönlendirdiğini tarihsel süreçte görmekteyiz.
1900’lerde Teatral gösteriler ışığında modanın şekillendiği ve modayı
günümüze getiren isimlerin; sahne ve moda kaynaşmasında ünlendiğini görmekteyiz. Teatral kostüm tasarlamak yanında, moda ikonu olarak bir dönemi de
isimlendirmişlerdir. Bu dönemde; sahne kostümlerini danslarıyla bütünleştirip
amaçlarını gerçekleştirmek isteyen ajanların araçları, gene sahne kostümleri olmuştur.
Sahne kostümünü kendi içinde sınıflandırırsak; tiyatro kostümleri, sinema
kostümleri diye ayırabiliriz. Teknolojik üretim sayesinde, özellikle sinema ve film kostümlerinin daha hızlı alıcı kitlelere ulaştığı kesindir. Gündelik hayatın içinde sahne
kostümünün yansımasını görmek günümüzde daha belirgindir. Artık sahne kostümü
kimi zaman bir amblemle, kimi zaman tasarımsal bakışla gündelik giyimi renklendirir.
Bu bağlamda bu çalışma; zaruri olan giyinmek ihtiyacının, yeni değerler ışığında
farklı yönelimler gösterdiğini ortaya koymaktadır. Giyimde toplumsal yapıdaki değişimlerin sahne kostümüyle etki-tepki çizgisini belirlemeyi hedefler. Gösteri dünyası etkisinde
şekillenen gündelik giyim ve bu giyimin evrensel giyime dönüşe bilirliği irdelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sahne, Kostüm, Giyim, Tasarım