VAN İLİ EV (PET) HAYVAN YETİŞTİRİCİLERİ VE İŞLETMELERİNİN BAZI ÖZELLİKLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Budağ C., Aslanhan H. S.

TROIA 1ST INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES FEBRUARY 21 - 23, 2025 CANAKKALE, Çanakkale, Türkiye, 21 - 23 Şubat 2025, cilt.1, sa.1, ss.194-208, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.194-208
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmamın amacı, ev hayvanı üreticilerinin yapısal özelliklerini anlamak ve sektöre yönelik öneriler geliştirmektir. Araştırma, ev hayvanı üreticilerinin demografik yapısı, işletmelerin genel yapısı, müşteri profili ve memnuniyet düzeyi gibi konulara odaklanmıştır. Çalışmanın materyalini, Van ilinde ev hayvanı yetiştiriciliği yapan mevcut 22 kişi (20 erkek, 2 kadın) ile 2024 yılı mayıs ve haziran ayı içerisinde yüz yüze ve telefon görüşmeleri ile yapılan anket çalışmalarından elde edilen veriler oluşturmuştur. Anket uygulaması, çalışma sürecinde katılımcılar önceden bilgilendirilerek, mahremiyetlerine özen gösterilerek ve yüz yüze yapılmıştır. Araştırmanın tüm aşamalarında etik kurallara ve standartlara riayet edilmiştir. Anket kolaylık açısından 14 bölüme ayrılarak 46 adet çoktan seçmeli sorudan oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda elde edilen verilerin öncelikle tanımlayıcı istatistikleri için sayısal ve yüzde (%) frekanslar belirlenmiştir. Yapılan anketler sonucu elde edilen verilerin analizinde SPSS 27 paket programı kullanılmıştır. Yetiştiricilerin büyük kısmının yetişkin, erkek ve lise mezunu olduğunu, mesleki deneyimlerinin ise genellikle orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Yetiştiricilerin gelir düzeyi düşük gelir aralığındadır. Yetiştiricilerin çoğunluğu ağırlıklı olarak küçük ölçekli ve hobi odaklı yetiştiricilik yapmaktadırlar. Kuşlar yetiştiricilikte en popüler tür olup, diğer türler ise daha az tercih edilmektedir. Ev hayvanı yetiştiricilik süresi genelde orta ya da uzun sürelidir. Yetiştiricilerin en çok şikayetçi oldukları konuların mevzuat, tedarik ve yatırım alanlarında çeşitli zorluklar olduğu, sosyal medyanın pazarlama ve iletişim stratejilerinde önemli bir rol oynadığını, ancak hala bir kesimin sosyal medya kullanmadığı görülmüştür. Yetiştiriciler hem satış hem de bilgilendirme süreçlerinde genellikle birebir ve doğrudan yöntemleri tercih etmektedirler. Küçük ölçekli ve hobi amaçlı yapılan üretimin daha profesyonel ve büyük ölçekli yapılmasının teşvik edilmesi, yetiştiricilerin en sık sorunları olan mevzuat, tedarik ve yatırım konularının ilgili kurumlarca ele alınarak gerekli bilgilendirme, yönlendirme ve ekonomik desteklerin sağlanması, memnuniyet ölçümü, şikayet yönetimi, satış ve bilgilendirme için internet sayfası ve/veya sosyal medyanın kullanımının arttırılması, ve yetiştiricilerin çoğunluğunun kuş üretimi yaptığı ilde, üretilen kuş tür ve ırklarının yapılacak bilimsel çalışmalarla belirlenerek elde edilen bilgilerin üreticilere aktarılması konusunda çalışmaların yapılmasının iyi olacağı düşünülmüştür. Yetiştiricilerin ikinci ve üçüncü sırada üretimini yaptıkları köpek ve balıklar üzerine de bilimsel araştırmaların yapılması bu türlerin da alternatif üretim olabileceğini ortaya koyabilir.