13th International Congress on New Trends in Education (ICONTE 2022)), Aydın, Türkiye, 12 - 15 Mayıs 2022, ss.1
Blok tabanlı programlama araçları özellikle küçük yaş grubundaki
öğrencilere programlama öğretiminde yaygın bir şekilde kullanılan öğretim ve
uygulama ortamlarıdır. Ancak programlama öğretimi sürecinde öğrenciler hem yeni
bir beceri kazanımı gerçekleştirdiklerinden hem de programlama öğretilen
ortamların karmaşıklığından dolayı çeşitli sorunlar yaşanmaktadır. Öğrencilerin
karşılaştıkları bu sorunlar programlama öğrenmeye yönelik motivasyonlarını olumsuz
yönde etkilemektedir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, blok
tabanlı uygulama olan Scratch 3.0 programının sistem kullanılabilirliğini uzman
değerlendirmesi yaklaşımı ile araştırmaktır. Uzman katılımına dayalı
kullanılabilirlik değerlendirmesi için, Bilişim Teknolojileri dalında aktif
olarak öğretmenlik yapan ve lisansüstü düzeyde İnsan-Bilgisayar etkileşimi
dersini almış olan iki kadın ve iki erkek olmak üzere toplam dört uzman katılmıştır.
Uzman katılımına dayalı kullanılabilirlik değerlendirmesi için Nielsen’in
önerdiği 10 sezgisel ilkesinden yararlanılmıştır. Uzman görüşlerine göre mevcut
Scratch uygulamasının arayüzü durum görünürlüğü, tutarlılık ve standartlar
açısından uygun bir tasarıma sahiptir. Ancak kullanıcıların hataları tanımasına
ve düzeltmesine yardımcı olma açısından ise son kullanıcıyı yeterince
bilgilendirmediği görüşü hakimdir. Nielsen’in diğer sezgisel ilkeleri açısında
ise sistemin genel olarak kısmen bu ilkeleri karşıladığı söylenebilir. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlar kullanılabilirlik ve programlama
öğretimi alanyazını bağlamında tartışmıştır.