5. ULUSLARARASI SOSYAL BEŞERİ VE EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ, İstanbul, Turkey, 19 - 20 December 2019, vol.1, no.20, pp.698-703
Bu çalışmanın amacı, araştırmacı tarafından hazırlanan rol oynama tekniklerinin iki dilli Arap öğrencilerin
Türkçe konuşma becerilerine etkisini incelemektir. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada ön
test-son test ölçümlerine dayanan kontrol gruplu deneysel desen uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma gruplarını
Bitlis’in Güroymak İlçesinde Arap kökenli öğrencilerin eğitim gördüğü bir ortaokulun öğrencileri oluşturmaktadır.
Arap kökenli öğrencilerin 22’si deney grubunu oluştururken 20’si kontrol grubunu oluşturmuştur.
Deney grubundaki öğrencilere araştırmacı tarafından geliştirilen rol oynama teknikleri uygulanırken kontrol
grubunda müfredata uygun sözlü anlatım eğitimi verilmiştir. Uygulamalar 2018-2019 öğretim yılı bahar döneminde
8 hafta boyunca Türkçe derslerinde sürdürülmüştür. Ön test son test verilerinin değerlendirilmesinde
Türkçe Etkili Konuşma Ölçeği kullanılmıştır. Söz konusu ölçek ön test son test uygulamalarında sınıf içinde,
öğrenciler belirlenen konu ile ilgili konuşurken doldurulmuştur. Ölçeği birbirinden bağımsız üç değerlendirici
ön-son test uygulamaları sırasında doldurmuşlardır. Üç değerlendiricinin verdikleri puanların ortalaması alınarak
analizler yapılmıştır. Verilerin analiz işlemlerinde nicel yöntemli araştırmalarda kullanılan IBM SPSS
20.0Statistics (Statistical Package for the Social Sciences 20.0) paket programı kullanılmıştır. Ön test-son test
verilerinin normal dağılım göstermesi üzerine araştırma verilerinin analizinde parametrik testler kullanılmıştır.
Buna göre; deney veya kontrol grubunun kendi içerisinde ön test - son test farklarının belirlenmesi için “İlişkili
Örneklemler t- Testi”; deney ve kontrol gruplarının ön-son test farklarının belirlenmesi içinse “Bağımsız
Örneklemler t-Testi” istatistiği kullanılmıştır. Deneysel süreçler neticesinde rol oynama teknikleriyle yapılan
konuşma eğitimi çalışmalarının Arap kökenli iki dilli öğrencilerin Türkçe konuşma becerisi başarılarını kısmen
olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Rol oynama, Teknik, Türkçe Konuşma Becerisi, Arap, Başarı