SERAMİK, TARİH, TASARIM İLİŞKİSİ ÜZERİNE


Pek E.

21. YÜZYILDA TÜRK DÜNYASINDA SANAT: MESELELER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ, Ankara, Türkiye, 3 - 04 Ekim 2023, cilt.1, ss.345-346

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.345-346
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

SERAMİK, TARİH, TASARIM İLİŞKİSİ ÜZERİNE

THE RELATİONSHİP BETWEEN CERAMİCS, HİSTORY, DESİGN 

Emrah Pek [1]

      Yerleşik hayata geçtiği dönemden bu yana insan; doğadaki varlığını ve ötekini tekrar tekrar düzenlemiş, yaşamsal tüm unsurlarını yeni ve bir sonraki alana taşımıştır. Aşamaları ile beraber devam etmekte olan bu süreç, başlangıç dinamiklerinden çok farklı kurallar ile sürmektedir. Seramik hammaddenin süreci ise diğer tüm malzeme ve ifade araçlarından farklı olarak kendisine özgü bir yol tanımlamış, insana özgü gelişim dönemlerinin tüm zamanlarında temsiliyet bulmuştur. Bu açıdan insan ve seramik malzeme ilişkisi temel günlük kullanım eşyalarından başlayarak tarih boyunca boşluksuz olarak devam etmiştir. Günümüze gelindiğinde seramik hammaddenin kültür, kimlik, sermaye, üretim-tüketim aracı, teknoloji ve sanatsal ifade unsuru olmak gibi geniş bir yelpazede varlığını sürdürdüğü, insanın tüm gelişim süreçlerini içerisinde barındırdığı görülmüştür. Fakat bu geniş yelpazenin önemli unsurlarından biri de tartışılagelen seramik sanatının “KİMLİK SORUNU” konusudur. Endüstriyel seramiğin gelişimi ile beraber daha fazla sanatsal amaçla kullanılan seramik malzemenin niteliği, tarihsel kökleri, endüstriyel yönü ve büyük bir önem yüzdesine sahip olan sanatsal kullanımı ile ilgili düşünce ve tanımlarda farklılıklar ile karşılaşılmaktadır. Dönemsel olarak seramik malzeme, ortaya koyulan ürünün işlev, gelenek, sanat başlıklarındaki farklılıklar, tanımlar, sınırlandırmalar, sınıflandırmalar nedeniyle malzemenin ve ürünün kabulünde problemler yaratarak en sonunda “ZANAAT MI ?”,  “SANAT MI ?” kısır döngüsüne sıkıştırılmıştır. Genellemelerin ve sınıflandırmaların düşünme sürecinde aklı sistematikleştirdiği düşünülse de seramik malzeme ve sanatı için bu koşullar meselenin çözüm olanaklarını sınırlandırmaktadır. Çalışmada seramik malzemenin tarihsel yeri, kullanım olanakları, sanat ve sanat ürünü olarak seramik başlıkları değerlendirilerek, bir malzeme olarak seramiğin sanatsal olarak kullanımındaki bakış açıları tartışılacaktır. 

 Anahtar Kelimeler: Seramik, Tarih, Tasarım, Sanat



[1] Doç. Dr. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi A.B.D, Zeve Kampüsü VAN,

 e-posta: pek.emrah@gmail.com