Şelpe Eğitimi için Kullanılan Kaynakların Eğitimci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Ceylan Ş.

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.41, ss.793-807, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.5281/zenodo.13337801
  • Dergi Adı: RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.793-807
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bağlama, Türk halk müziğinde, Anadolu’nun karakteristik yapısını yansıtan,müstesna bir çalgı olarak yer bulur. Bağlamanın atası olarak tanımlanan kopuzun tezeneli icraya geçmeden önce el ile çalındığı bilinmektedir. Bu çalma tekniğinin süreç içerisinde gelişerek özellikle Anadolu’da şelpe tekniklerine evrildiği düşünülmektedir. Şelpe, bağlamadan bir çeşit ses elde etme yöntemi olup, tellere parmaklarla vurma, tel ayırma ve pençe gibi teknikleri kapsar. Anadolu'da bağlama eğitimi geleneksel olarak usta-çırak ilişkisiyle aktarılmış olsa da, zaman içinde yeni eğitim metodolojilerinin gelişimiyle birlikte, şelpe tekniğinin öğretimi için çeşitli yazılı kaynakların hazırlanmış olduğu gözlemlenmektedir. Erişilebilir kaynaklarda, şelpe eğitimi üzerine benzerlikler görülmekle beraber farklılıklar da olduğu tespit edilmiştir. Bu bakımdan, şelpe eğitimi süreçlerinde hangi kaynakların kullanıldığı, bu kaynaklardaki benzerlik ve farklılıklar gibi konuların araştırmaya değer oldukları söylenebilir. Bu araştırmada, şelpe tekniğini öğreten bağlama eğitimcilerinin derslerinde kullanması için yazılmış metot kitaplarının eğitim sürecinde kullanılabilirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yapılandırılmış görüşmeye dayalı durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de bağlama eğitimi içerisinde şelpe tekniğini kullanan eğitimciler oluşturmaktadır. Araştırmada bağlama eğitimcilerinin Arif Sağ ve Erdal Erzincan ile Erol Parlak’ın şelpe tekniğinin anlatıldığı kaynakları kullandıkları tespit edilmiştir. Araştırma sürecinde toplanan verilerden yola çıkılarak anlaşılabilirlik ve gözü yormayan imgeler konusunda Arif Sağ ve Erdal Erzincan’ın, sistematik açıdan ise Erol Parlak’ın kitabının uygun olduğu görüşüne ulaşılmıştır. Araştırmada, bağlama eğitmenlerinin şelpe tekniği üzerine yaptıkları değerlendirmeler sonucunda, şelpe tekniğinin semboller, imgeler, simgeler ve transkripsiyonlar açısından standartlaştırılması ve ortak bir dil kullanılması gerekliliği vurgulanmıştır.

Baglama has a place in Turkish folk music as an exceptional instrument that reflects the characteristic structure of Anatolia. It is known that the kopuz, defined as the ancestor of baglama, was played by hand before moving on to the plucked performance. It is thought that this playing technique developed over time and evolved into şelpe techniques, especially in Anatolia. Şelpe is a method of obtaining a kind of sound without baglama and includes techniques such as hitting the strings with fingers, string separation and clawing. Although baglama training has traditionally been imparted through the master-apprentice relationship in Anatolia, it is observed that with the development of new training methodologies over time, various written sources have been prepared for the teaching of the selpe technique. In accessible sources, it has been determined that although there are similarities on shelpe training, there are also differences. In this regard, it can be said that issues such as which resources are used in the shelpe training processes and the similarities and differences in these resources are worth researching. In this research, it was aimed to examine the usability of method books written for the use of baglama educators who teach the shelpe technique in their courses during the educational process. In the research, a structured interview-based case study design, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research consists of educators who use the selpe technique in baglama education in Turkey. In the research, it was determined that baglama educators used the resources of Arif Sağ, Erdal Erzincan and Erol Parlak, where the şelpe technique was explained. Based on the data collected during the research process, it was concluded that Arif Sağ and Erdal Erzincan's book was suitable in terms of understandability and easy-on-the-eye images, and Erol Parlak's book was suitable in terms of systematicity. In the study, as a result of the evaluations made by baglama instructors on the şelpe technique, it was emphasized that the şelpe technique should be standardized in terms of symbols, images, icons and transcriptions and the need to use a common language.