International Pegem Conference on Education, Diyarbakır, Türkiye, 16 - 19 Eylül 2020, ss.734-735
Erken çocukluk yılları çocuğun gelişiminde oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu dönemde verilen
eğitimin niteliğinin arttırılması ve eğitim sürecinde bilimsel bilginin, teknolojinin ve mühendisliğin yer
alması çocuklarımızın teknoloji çağına ayak uydurmaları ve çağın ihtiyacı olan bireylerin yetiştirilmesi
bakımından önemlidir. Erken çocukluk yıllarında çocukların aldığı eğitimde en önemli paydaşlardan biri
olan öğretmenlerin çocukların eğitim sürecine STEM (Bilim, teknoloji, mühendislik, matematik)
uygulamalarını ve etkinliklerini dâhil etmeleri önemlidir. Ancak bunun için öğretmenlerin bu konuda bilgi
ve birikim sahibi olmaları ve verilecek eğitimin öneminin farkında olmaları gerekmektedir. Bu yüzden
öğretmenlerin STEM (Bilim, teknoloji, mühendislik, matematik) eğitimi konusundaki görüşleri önem
kazanmaktadır. Bu yüzden bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin STEM (Bilim, teknoloji,
mühendislik, matematik) eğitimlerine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırma Van ilinde 4 farklı anaokulunda 20 Okul
Öncesi Öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Görüşme yapılan öğretmenlerden toplanan veriler uzman
görüşleri doğrultusunda hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmada öğretmenlere; STEM eğitimi nedir? Daha önce STEM eğitimi hakkında bir deneyiminiz oldu
mu?, STEM eğitiminin okul öncesi dönemde uygulanabilir olduğunu düşünüyor musunuz?, Çocuklara
verdiğiniz eğitim sürecinde STEM eğitimi ile ilgili etkinlikler uyguladınız mı?, Sizce STEM eğitimi okul öncesi
dönem çocuklarında faydalı olur mu, olursa ne gibi faydaları olur? şeklinde sorular
yöneltilmiştir. Araştırmada gerçekleştirilen görüşmeyle elde edilen veriler kayıt altına alınmış ve verilerin
analizi için içerik analizine başvurulmuştur. Araştırmanın güvenilirliği için veriler iki farklı araştırmacı
tarafından ayrı ayrı analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin çoğunun STEM
eğitimi hakkında bilgi sahibi olduğu görülmüştür. Öğretmenler, STEM eğitiminin çocuğun yaratıcılığına ve
problem çözme becerisine katkıda bulunduğunu ve çocuğa bilim ve teknolojiyi sevdireceğini ifade
etmişlerdir. Öğretmenler, STEM etkinlikleri yapma konusunda yetersiz kaldıklarını ve bu etkinlikleri
yapmak için fırsat, zaman ve bütçe gibi sınırlılıkları olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmenlerin STEM
eğitimi hakkında olumlu görüşleri olmasına rağmen derslerinde uygulama yapacak bilgi ve donanıma sahip
olmadıkları ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, okul öncesi öğretmenlere lisans düzeyinde okul
öncesi eğitimde STEM uygulamaları adı altında dersler verilmesi ve kendilerine bu eğitimin verilmesi
sürecinde destek sağlanması önerilebilir