Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.182-210, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, 2024 yılında öğretmen atamalarında uygulamaya konulan yeni mülakat sistemine ilişkin öğretmen görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, lisans öğrenimini tamamlamış ve sözleşmeli öğretmenlik mülakatına katılmış olan 9 farklı branştan 13 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin büyük bir kısmı mülakatın ölçme açısından yetersiz olduğunu ve öznel değerlendirmelere açık olduğunu belirtmiştir. Katılımcılar, mülakat komisyonlarının niteliklerinin süreci olumsuz etkileyebileceğini ve dış etkenlerin aday performansı üzerinde belirleyici olabileceğini ifade etmiştir. Değerlendirme sürecinin objektifliğinin sağlanmadığı durumlarda mülakatın gereksiz olduğu görüşü öne çıkarken belirli koşullar sağlandığında öğretmen adaylarının iletişim becerileri ve mesleki motivasyonlarını değerlendirmek açısından önemli bir araç olabileceği de vurgulanmıştır. En çok dile getirilen sorunlardan biri "değerlendirmede farklılık" olurken komisyon üyelerinin tarafsızlığı ve değerlendirme kriterlerinin somut ölçütlere dayandırılması gerektiği ifade edilmiştir. Mülakat süresi ve soruların zorluk seviyesine ilişkin farklı görüşler bulunmakta olup sürecin öngörülebilir ve standart bir yapıya kavuşturulmasının gerekliliği vurgulanmıştır. Ayrıca öğretmenler, sürecin daha adil ve güvenilir hâle getirilmesi için mülakat komisyonlarının eğitim alması, mülakatların kayıt altına alınması ve adaylara geri bildirim sağlanması gibi önerilerde bulunmuştur. Bu bağlamda, öğretmen atamalarında kullanılan mülakat sisteminin nesnelliğinin ve güvenilirliğinin artırılmasına yönelik düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır.