VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ, sa.40. YIL ÖZEL SAYI, ss.187-204, 2022 (Hakemli Dergi)
Yoğun rekabet ortamında işletmelerin en temel amaçlarından olan sürdürülebilir rekabet üstünlüğü ve ortalama
getiri üzerinde kâr elde edebilmeleri; hem işletmede üretilen ürünlerde hem de süreçlerde yeniliğin (inovasyon)
yapılmasına bağlıdır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin zirveye ulaştığı günümüz bilgi çağında
müşteri talep ve beklentileri son süratle değişmektedir. Değişen müşteri talep ve beklentilerine en kısa sürede
cevap verilerek küresel piyasalarda lider konuma sahip işletmelerin yeniliği üretim ve süreçlerin tüm
aşamalarında benimsemiş olmaları ve yeniliğe her yönüyle açık olmaları büyük önem ifade etmektedir. Bazı
işletmelerin maddi varlıkları çok az olmasına rağmen piyasa değerleri oldukça fazladır. Bunun en önemli
nedenlerinden biri de değişen çevre koşullarına çok hızlı bir şekilde kendilerini adapte ederek yenilikçi (inovatif)
bir bakış açısına sahip olmalarıdır. Bu nedenle çalışmamızı, Van Organize Sanayi Bölgesinde farklı sektörlerde
faaliyet gösteren 65 imalat işletmesinin yenilik faaliyetlerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışmamızda
işletme sahibi, ortağı, yönetici veya yönetici pozisyonundaki kişilere anket uygulanmıştır. Çalışmamızın ilk
bölümünde işletmeyi tanımaya yönelik 29 soru bulunmaktadır. İkinci bölümde ise işletmelerin yenilik yapma
amaçları, yenilik yapmasını engelleyen faktörler, işletmelerin yenilik ve gelişimi takip etme şekilleri, işletmede
web sayfası oluşturma amaçları, yenilik yönetimi ve yenilik kültürüne ilişkin tutumlar ile ilgili 46 soru
bulunmaktadır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda şu bulgular elde edilmiştir: İşletmelerin büyük
çoğunluğunda yenilik faaliyetlerinin yapıldığı görülmüştür. Bununla beraber işletmelerde çalışan sayısı ile
işletmelerin yenilik yapmaları arasında orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Aynı zamanda işletmelerin
faaliyet süresi ile yenilik yapmaları arasında anlamlı bir ilişki bulunmasına rağmen faaliyette bulunulan sektör ve
işletmelerin yasal statüleri ile yenilik yapmaları arasında herhangi bir ilişki tespit edilememiştir.
Anahtar Kelimeler: İnovasyon (Yenilik), Yenilik Yönetimi, Van Organize Sanayi Bölgesi
Jel Kodları: D23, M10,
In the intense competition environment, the competitive advantage and sustainable profitability of the
enterprises, which are the most basic goals of the enterprises, depends on innovation. In today's information age,
where the developments in information and communication technologies have reached its peak, customer
demands and expectations change rapidly. It is of utmost importance that the enterprises that have a leading
position in global markets are adopted in all stages of production and processes and that they are open to
innovation in all aspects by responding to changing customer demands and expectations as soon as possible.
Although some firms have very few assets, their market values are quite high. One of the most important reasons
for this is that they have an innovative (innovative) perspective by adapting themselves to changing
environmental conditions very quickly. For this reason, our study is the examination of innovation activities of
65 manufacturing enterprises operating in different sectors in Van Organized Industrial Zone. In our study, a
questionnaire was applied to the owners, partners, managers or managers. In the first part of our study, there are
29 questions to recognize the business. In the second part, there are 46 questions about the aim of innovation, the
factors preventing innovation, the ways of following the innovation and development of the enterprises, the
purpose of creating web page in the enterprise, innovation management and the attitudes towards innovation
culture. As a result of the statistical analysis, the following findings were obtained: It has been seen that the
majority of the enterprises are engaged in innovation activities. In addition to this, there is a moderate
relationship between the number of employees and the innovations of enterprises. At the same time, although
there is a significant relationship between the activity period and innovation of the enterprises, no relation has
been found between the legal status and innovation of the sectors and enterprises that are active.
Keywords: Innovation, Innovation Management, Van Organized Industrial Zone
Jel Classification: D23, M10