Yönetim ve Organizasyon Çalışmaları, Abdulkadir GÜMÜŞ,Kürşad Seçkin KARAHAN, Editör, Gazi Kitabevi, Ankara, ss.1-17, 2023
İşletmeler genel olarak; kâr elde etme, varlığını sürdürme ve topluma
hizmet etme amaçları ile kurulur ve faaliyetlerine bu yönde devam ederler.
İşletmelerin bu amaçlarını gerçekleştirebilmeleri için stratejiler geliştirmeleri
ve bunları başarılı bir şekilde uygulamaları gerekmektedir.
Stratejik yönetimde işletmenin günlük faaliyetlerinin yürütülmesi değil,
uzun dönemde hayatını devam ettirmesi, rakiplerine karşı rekabet üstünlüğü
sağlaması ve piyasa ortalamasının üzerinde kâr elde etmesi hedeflenir.
Belirtilen stratejik hedeflere ulaşabilmek için, işletmelerin faaliyet gösterdiği
pazarlarda rekabet stratejilerini oluşturmaları ve rekabetçi pozisyonlarını
belirlemeleri gerekir. Rekabet stratejisini oluşturmak isteyen bir işletme
öncelikle rekabet analizi yapmalıdır. İşletme güçlü ve zayıf yönlerini
belirleyerek kendisini tanımalı ve kapasitesini bilmelidir. Pazardaki fırsatları
kollayarak rakiplerinden daha iyi işler yapan ve tehditlere karşı önlemlerini
alan işletmeler pazardaki olumsuzluklardan daha az etkilenirler.
Sürekli değişen çevre şartları, belirsizlikler, teknolojideki ilerlemeler,
yeni yönetim, üretim ve pazarlama tekniklerinin takip edilmesini zorunlu hale
getirmiştir. Bu şartlar altında faaliyet gösteren işletmeler, kendileri ve
çevreleri hakkında doğru analizler yaptıkları ve başarılı bir şekilde strateji
geliştirip uyguladıkları sürece hayatta kalabilir ve amaçlarını
gerçekleştirebilirler.
Bu bölümünde rekabet, strateji, rekabet stratejisi kavramları ve Ansoff,
Miles ve Snow, Mintzberg ve Porter gibi yönetim bilimcilerin, alanda kabul
görmüş önemli rekabet stratejileri modelleri hakkında bilgiler verilecektir.