International Anatolian Congress on Multidisciplinary Scientific Research, Mardin, Türkiye, 12 - 13 Ağustos 2022, ss.194, (Özet Bildiri)
İnsan hayatı temelde mutluluk üzerine kurulu olduğu varsayıldığında, bu hedefe varabilmek ve bu
hedefe ulaşma yolunda nelerin önemli ve gerekli olduğu günümüzde cevabı bulunmaya değer bir
sorudur. Macar asıllı psikolog Csikszentmihalyi pozitif bilimler alanında araştırdığı insanın içinden
gelen motivasyon (içsel motivasyon), bireyin kendini ödüllendirmesi, yoğun keyif durumu ile yapılan
bir görevi akış teorisi ile açıklamıştır. Köklerini hümanist Psikoloji’den alan Pozitif Psikoloji, kişinin
iç dünyasında var olan ruhsal bir eksikliğin ya da bozukluğun giderilmesi veya tedavisi için ağırlık
veren geleneksel genel geçer psikolojiye karşı çıkmaktadır. Akış kuramını içinde bulunduran Pozitif
Psikoloji bireyin var olan bütün yeteneklerinden son noktasına kadar faydalanılması gerektiğini ve
hiçbir şekilde bir yarış ve rekabet ortamı yaratılmaması gerektiğini savunur. Tüm bunlar
düşünüldüğünde akış teorisi müzik ile birleştirildiğinde ortaya çıkabilecek durumların pozitif anlamda
olup bireyleri motive edeceği düşünülmektedir. Ayrıca müziğin insan hayatında iyileştirici, bağlayıcı,
sosyalleştirici keyif verici özellikleri olduğu bilinen bir gerçektir. Fakat bu gerçeklik bazı müzik
öğretmeni adaylarında bazen görülmeyip hatta bu bireylerin müzik sanatından tümüyle uzaklaştığı da
söylenebilir. Sonuç olarak akış teorisinin özelliklerinden kademe kademe zorlama, yeteneğe göre görev,
herhangi bir rekabet ortamının olmaması Müzik Öğretmenliği Aday Öğrencilerinin müzik eğitiminde
bilhassa çalgı eğitimlerinde karşılaştıkları sıkılma, soğuma ve uzaklaşma gibi etkenleri ortadan