KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, cilt.7, sa.2, ss.153-166, 2020 (Hakemli Dergi)
Duygusal zekâ bireyin kendisinin ve başkalarının duygularını tanıma, izleme, yönlendirme ve bu duyguları
çevresindeki ilişkilerde olumlu bir şekilde kullanma yeteneğidir. Akademik iyimserlik akademik çevreye ilişkin
algılarla oluşmaktadır. Psikolojik dayanıklılık ise stresle yakından ilişkili bir kavram olup stresli durumlarda
gösterilen direnci ortaya koyar. Bu çalışmanın amacı, farklı branş öğretmenlerinde duygusal zekânın akademik
iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçla tanımsal nitelikte bir
araştırma tasarlanmıştır. Araştırmada nicel veri toplama yöntemlerinden yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmaya 709 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 370’i kadın, 339’u erkektir. 709
katılımcı öğretmenden toplanan veriler frekans dağılımları ve basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre duygusal zekânın akademik iyimserlik üzerinde negatif, psikolojik dayanıklılık
üzerinde ise pozitif yönlü anlamlı etkileri tespit edilmiştir. Diğer bir ifadeyle duygusal zekâ yetenekleri yüksek
öğretmenlerin akademik iyimserlikleri düşük, duygusal zekâ yetenekleri yüksek öğretmelerin psikolojik
dayanıklılık düzeyleri yüksek çıkmıştır.