Farklı branş öğretmenlerinin duygusal zekâ yeteneklerinin akademik iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık üzerine etkisi


Pakiş A. K., Deniz M. E.

KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, cilt.7, sa.2, ss.153-166, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Duygusal zekâ bireyin kendisinin ve başkalarının duygularını tanıma, izleme, yönlendirme ve bu duyguları çevresindeki ilişkilerde olumlu bir şekilde kullanma yeteneğidir. Akademik iyimserlik akademik çevreye ilişkin algılarla oluşmaktadır. Psikolojik dayanıklılık ise stresle yakından ilişkili bir kavram olup stresli durumlarda gösterilen direnci ortaya koyar. Bu çalışmanın amacı, farklı branş öğretmenlerinde duygusal zekânın akademik iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçla tanımsal nitelikte bir araştırma tasarlanmıştır. Araştırmada nicel veri toplama yöntemlerinden yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 709 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 370’i kadın, 339’u erkektir. 709 katılımcı öğretmenden toplanan veriler frekans dağılımları ve basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma bulgularına göre duygusal zekânın akademik iyimserlik üzerinde negatif, psikolojik dayanıklılık üzerinde ise pozitif yönlü anlamlı etkileri tespit edilmiştir. Diğer bir ifadeyle duygusal zekâ yetenekleri yüksek öğretmenlerin akademik iyimserlikleri düşük, duygusal zekâ yetenekleri yüksek öğretmelerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri yüksek çıkmıştır.