KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, cilt.7, sa.2, ss.153-166, 2020 (Hakemli Dergi)
Duygusal zekâ bireyin kendisinin ve başkalarının duygularını tanıma, izleme, yönlendirme ve bu duyguları
çevresindeki ilişkilerde olumlu bir şekilde kullanma yeteneğidir. Akademik iyimserlik akademik çevreye ilişkin
algılarla oluşmaktadır. Psikolojik dayanıklılık ise stresle yakından ilişkili bir kavram olup stresli durumlarda
gösterilen direnci ortaya koyar. Bu çalışmanın amacı, farklı branş öğretmenlerinde duygusal zekânın akademik
iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçla tanımsal nitelikte bir
araştırma tasarlanmıştır. Araştırmada nicel veri toplama yöntemlerinden yüz yüze anket yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmaya 709 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 370’i kadın, 339’u erkektir. 709
katılımcı öğretmenden toplanan veriler frekans dağılımları ve basit doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre duygusal zekânın akademik iyimserlik üzerinde negatif, psikolojik dayanıklılık
üzerinde ise pozitif yönlü anlamlı etkileri tespit edilmiştir. Diğer bir ifadeyle duygusal zekâ yetenekleri yüksek
öğretmenlerin akademik iyimserlikleri düşük, duygusal zekâ yetenekleri yüksek öğretmelerin psikolojik
dayanıklılık düzeyleri yüksek çıkmıştır.
Emotional intelligence is the ability of the individual to recognize, follow, direct and feel the emotions of
her/himself and others and to use these emotions positively in the relationships around her/him. Academic
optimism consists of perceptions about the academic environment. Psychological resilience is a concept closely
related to stress and reveals the resistance shown in stressful situations. The aim of this study is to determine the
effect of emotional intelligence on academic optimism and psychological resilience in different branch teachers.
For this purpose, a descriptive research was designed. In the research, face-to-face survey method, one of the
quantitative data collection methods, was used. 709 teachers participated in the research. 370 of them are women
and 339 are men. Data collected from 709 participant teachers were tested by frequency distributions and simple
linear regression analysis. Findings indicated that negative effects of emotional intelligence on academic
optimism and positive effects on psychological resilience were determined. In other words, teachers with high
emotional intelligence abilities have low academic optimism, and teachers with high emotional intelligence
abilities have high psychological resilience.