Ortak bilgi yapılandırma modelinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi: Duyu organlar konusu.


Bakırcı H., Yucakuş D. N., Geçer K.

TRB2 International Congress on Educational Sciences-2024, Van, Türkiye, 18 - 20 Ekim 2024, ss.40-49

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.40-49
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, Fen Bilimleri dersinde "duyu organları" konusunun Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM) temelinde öğretilmesinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, deneysel bir yöntem kullanılarak, ön ve son test uygulamalarıyla desteklenen kontrol gruplu yarı deneysel bir tasarımda gerçekleştirilmiştir. 2023-2024 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Van il merkezindeki bir ortaokulda öğrenim gören toplam 55 altıncı sınıf öğrencisi (29 öğrenci deney grubunda, 26 öğrenci ise kontrol grubunda) araştırmaya katılmıştır. Deney grubunda, dersler OBYM destekli öğretim, kontrol grubunda ise 5E öğrenme modeline dayalı olarak işlenmiştir. Araştırma, haftada dört saat olmak üzere toplam sekiz ders saati boyunca iki hafta süresince gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 13 çoktan seçmeli sorudan oluşan "Duyu Organları Başarı Testi (DOBAT)" kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler, parametrik ve parametrik olmayan testler aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, deney grubunda uygulanan OBYM destekli öğretimin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarıları üzerinde olumlu bir etkisinin olduğunu göstermiştir. Bu olumlu etkinin, OBYM'nin ikinci aşamasında gerçekleştirilen analojiler ve modelin üçüncü aşamasında kullanılan kavramsal değişim metinlerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Ayrıca, OBYM destekli öğretimin değerlendirme aşamasında uygulanan tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme tekniklerinin de başarı üzerinde belirleyici bir rol oynadığı görülmüştür. Araştırma sonuçları doğrultusunda, OBYM destekli öğretimin fen bilimleri derslerinin farklı ünitelerinde de uygulanarak öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin daha belirgin hale getirilebileceği öngörülmektedir.