Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.5, sa.2, ss.109-129, 2022 (Hakemli Dergi)
Dünya ekonomisi içerisinde deniz ulaşımının büyük etkisi olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Deniz ulaşımı için gemiler ve
limanlar kadar dar su yolları da önem arz etmektedir. Bu bağlamda dar su yollarının da dünya ekonomisi içerisinde etkili
olduğunu söylemek mümkündür. İstanbul Boğazı dünya ekonomisi için etken rol oynayan dar su yollarının en
önemlilerindendir. Her dar su yolunda olduğu gibi İstanbul Boğazı’nda da beklemeler oluşabilmekte, meydana gelen
beklemeler dünya ekonomisini etkilemektedir. Bu çalışma ile İstanbul Boğazı gemi bekleme kuyruklarının mevcut durumu
yasal mevzuat çerçevesinde değerlendirilmektedir. Güncel mevzuat göz önünde bulundurularak İstanbul Boğazı gemi geçişi
için bir kuyruk modellemesi tasarlanmakta, 2020 yılı gemi geçiş verileri tanımlayıcı analizleri ile sürecin değerlendirilmesi
sağlanmaktadır. Tasarlanan modelleme 2020 yılı gemi geçiş verileri ile kıyaslanarak mevcut durum ortaya konulmaktadır.
Makalede bekleme kuyruklarının önüne geçmek amacıyla önerilerde bulunulmakta İstanbul Boğazı gemi geçişi için süreç
optimizasyonu gerçekleştirilmektedir. Böylelikle İstanbul Boğazı deniz trafiği süreçlerinin optimizasyonunu sağlamak
hedefinde dünya ekonomisine katkı sağlayacağı öngörülen önerilerde bulunmak amaçlanmaktadır.
It is an undeniable fact that maritime transportation has a profound impact on the world economy. Narrow waterways are as
important as ships and ports for maritime transportation. In this context, it is possible to say that narrow waterways are also
effective in the world economy. The Bosporus is one of the most important narrow waterways that play an active role in the
world economy. As in every narrow waterway, delays may occur in the Bosporus, and the waiting periods affect the world
economy. In this study, the current situation of the Istanbul Strait ship waiting queues is evaluated within the framework of
legal legislation. Considering the current legislation, a queuing model is designed for the passage of ships in the Bosporus, and
the processes are evaluated with the descriptive analysis of the ship passage data for 2020. The current situation is presented
by comparing the queuing modelling with the ship transit data of 2020. In the article, suggestions are made to avoid waiting
queues and process optimization is conducted for the passage of ships in the Bosporus. Thus, it is aimed to make suggestions
that will contribute to the world economy to perfect the maritime traffic processes of the Bosporus.