Bruce Gilden Fotoğrafına Bakhtinci Bir Yaklaşım


Şen S. O., İlim F.

2. Uluslararası Kültür Sanat ve Toplum Sempozyumu, Van, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, ss.33-34

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.33-34
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bruce Gilden kendine özgü üsluba sahip, yaşayan en önemli fotoğrafçılardan biridir. Dünyanın en prestijli fotoğraf ajanslarından biri olan Magnum fotoğraf ajansı üyelerinden biri olan Gilden aynı zamanda efsanevi sokak fotoğrafçısı olarak da anılmaktadır. Gilden'ın fotoğraflarını üretme tarzı, büyük şehirlerde ve kalabalık caddelerde yaşamın sıradan akışı içerisinde, insanların karşısına fotoğraf makinesi ve flaşıyla çıkan fotoğrafçı ile karşılaşma anına ve fotoğraflanan insanların bu anda yaşadıkları şok deneyimine dayanır. Gilden'ın portre fotoğrafları da sokak fotoğraflarında olduğu gibi, saldırgan ve hatta işgalci bir flaş ışığıyla üretilmiştir. Bu imgelerde bedensel kusurlar, uyumsuzluk ve abartı göze çarpmaktadır. Gortesk gerçeklik, baştaedebiyatvetiyatroolmaküzerebirçok sanat dalında kullanılmaktadır. Mikhail Bakhtin, halk kültürüne ve özellikle de bu kültür içerisindeki gülme unsuruna büyük önem atfeder. Bu önem onun, karnaval ve grotesk üzerine düşüncelerinin biçimlenmesini sağlamıştır. Bu kapsamda karnaval, bütün hiyerarşilerin yerle bir edildiği ikinci bir dünya olarak karşımıza çıkmakta, grotesk gerçeklik ise bu yerle bir edilişin temsillerini belirleyen imgesel dokuyu oluşturmaktadır. Gilden'ın fotoğraf tekniğini kullanma biçimi, kendisine özgü ve grotesk olarak adlandırabileceğimiz bir fotoğrafik üslubu ortaya çıkarmaktadır. Çalışmamızda Bruce Gilden'ın fotoğrafları, Bakhtinci bakış açısıyla, grotesk gerçeklik ve karnavalesk kavramları çerçevesinde ele alınacaktır.

Anahtar Kelimeler: Bruce Gilden, Mikhail Bakhtin, Grotesk gerçeklik, Karnavalesk, Fotoğraf.