JEAN PİAGET


Taytaş M., Kaya Z.

FARKLI PERSPEKTİFLERDE ÇOCUK EĞİTİMİ - Doğu ve Batı Düşünürlerinin Eğitime Yaklaşım Biçimleri, Zihni Merey, Editör, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK, Ankara, ss.485-501, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.485-501
  • Editörler: Zihni Merey, Editör
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Piaget, 11 yaşında yayımladığı ilk bilimsel raporundan 84 yaşında ölümüne

dek uzanan, yaklaşık 75 yıllık yoğun bir araştırma süreci sonunda gelişimsel

ruhbilim, bilişsel kuram ve genetik bilgi kuramı (epistemoloji) adı verilen birçok

yeni bilim dalının gelişmesine katkıda bulunmuştur.

Piaget’in eğitimin bireyselleştirmesi yönündeki çabaları; aktif okul, açık

sınıf uygulamalarına temel oluşturulmuştur. Ona göre çocuklar, soru sormada,

araştırmada, kendilerini ve çevrelerini keşfetmede özgür olmalıdırlar. Öğretmen

sınıfta ders anlatmak, göstermek için değil, gözlemek, soru sormak,

rehberlik etmek için olmalıdır. Çalışmalarındaki yöntemi, yaklaşımı ve somut

bulguları ile psikolojinin özellikle çocuk dalında yapılan araştırmalarını derinden

etkilemiştir. Zihinsel gelişim kuramı için gerekli kavramları çağımız literatürüne

katmış olması Piaget’in önemli yeniliklerinden biridir. Bir diğer önemli

yönü ise doğumdan olgunluğa kadar son derece tutarlı ve kesiksiz bir çizginin

varlığını ortaya koymuş olmasıdır. Gelişimi hem evrelere, basamaklara ayırıp

hem de sistematik olarak birbirini tamamlayacak şekilde açıklamak Piaget’inönemli

bir başarısı olarak değerlendirilmelidir.

Zihinsel gelişim dönemlerine ilişkin sınıflandırması günümüzde de geçerliliğini

koruyan eğitim-öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılmasına olanak

sağlamıştır. Piaget özellikle ‘aktif okul’ ilkesiyle modern öğretim yöntemleri ve

yapısalcı öğrenme modelini geliştirmiştir. Bu öğrenme modeli günümüz eğitimöğretiminde

ve özel eğitim kurumlarında halen kullanımını sürdürmektedir.

500 Farklı Perspektiflerde Çocuk Eğitimi

Piaget’in çocukların bilgiyle doldurulacak boş çuvallar olmayıp bilginin

etkin yapıcıları oldukları, sürekli olarak kendilerine özgü kuramlar yaratıp

bunları sınadıkları yönündeki görüşü kuşaklar boyunca eğitimciler tarafından

saygıyla karşılanmıştır.

Piaget’e yapılan övgülerin yanında bazı bilim çevreleri tarafından eleştiriler

de yöneltilmiştir. Zihinsel gelişim dönemlerini sınıflandırırken dönemler

arasındaki geçişte esnek değil de katı bir yol çizmesi, kuramında kültürü ve

kültürel farkları yeteri kadar dikkate almaması, cinsiyet farklarına değinmemiş

olması eleştirilen noktalar arasındadır. Diğer önemli bir eleştiri de zihinsel

gelişimi sadece ergenliğe dek incelemesidir. Bu noktada zihinsel gelişim ergenlikten

sonra devam etmiyor mu şeklinde soruların sorulmasına neden olmuş

ve bu yönüyle kuramında eksiklikler olduğu eleştirisini almıştır.