IGDIR INTERNATIONAL APPLIED SCIENCES CONGRESS, Iğdır, Türkiye, 14 - 15 Nisan 2021, ss.44-56, (Tam Metin Bildiri)
Hava coğrafik olarak sınırlandırılamadığından hava kirliliği sadece bir ülkenin değil tüm
dünyanın sorunudur. Hava kirliliği iş yerlerinden, evlerden, fabrikalardan kaynaklandığı gibi
hava kirliliğine sebep olan faktörlerin başında taşıt kaynaklı hava kirliliği gelmektedir.
Özellikle hava, kara ve deniz araçlarından çevreye atılan zararlı emisyonlar hem çevreye hem
de insanlara ciddi anlamda zarar vermektedir. Bu kirlilik araçlarda kullanılan fosil yakıtların
tam olarak yakılamamasından kaynaklanmaktadır. Bilim insanları hem fosil kökenli yakıtların
yakın gelecekte tükenecek olması endişesi, hem de çevre ve insana verdiği zararlardan dolayı
alternatif yakıtlar üzerinde çalışmalar yapmaktadırlar. Alternatif yakıt olarak günümüzde
taşıtlarda fosil kökenli yakıtların yerine kullanılan alkol kökenli yakıtlar olarak etanol ve
metanol en yaygın yakıtlardır.
Bu çalışmada, saf benzin içerisine hacimsel olarak %30 oranında metanol ilave edilmesi ile
M30 olarak isimlendirilen karışım yakıt ve yine saf benzin içerisine hacimsel olarak %30
oranında etanol ilave edilmesi ile E30 olarak isimlendirilen karışım yakıtlar oluşturulmuştur.
Bu yakıtlar, içten yanmalı benzinli bir motorda test edilmiş ve yakıtların motor performans ve
egzoz emisyonlarına etkisi benzin ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. M30 ve E30 karışım
yakıtlarının benzinli motor ile kıyaslandığında sırasıyla, CO emisyonlarında % 33,42 ; %
14,78 azalma, HC emisyonlarında % 4,65 ; % 8,17 azalma, NOx emisyonlarında %37,04 ;
%6,03 artma, CO2 emisyonlarında % 14,78; % 6,78 artma, motor gücünde % 2,04 ; % 3,80
azalma, motor momentinde % 1,22; % 2,20 azalma ve özgül yakıt tüketimlerinde de % 4,48 ;
% 7,37 artma meydana gelmiştir.