Sinemada Yazma Kuramı ve Yazma Eğitimi: Dans la Maison


Creative Commons License

Aslan C., Yıldırım Ş.

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.Ö14, ss.474-493, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Dans la Maison; edebiyata meraklı bir öğrenci ve hayatını edebiyata adamış bir öğretmenin yazma

odağında gelişen diyalogları çerçevesinde kurmaca evrenin oluşum süreci, kurmaca ve olgusal

gerçeklik ilişkisi, yazmanın yetenek ve bilgi boyutları gibi sanatsal üretimin farklı meselelerini konu

edinen bir yapımdır. Tahkiyeye dayalı edebî metnin yazılma sürecinin, sinemaya yansıtıldığı sinema

ürünlerinin sayısı oldukça fazla olmakla birlikte bu filmde yazma ve kuram bağıntısı, öğrenciöğretmen

rolleri merkeze alınarak işlenmiştir. Bu nedenle yazma kuramı ve yazma eğitimi ilişkisinin,

bir sinema yapımı üzerinden nasıl gerçekleştirildiği Dans la Maison filmi örneğinde incelenmiştir.

İngilizceye In the House, Türkçeye Evde ve Başka Bir Hayat başlıklarıyla çevrilen filmde edebiyat

kuramı ve yazma bağıntısı, olay örgüsünü ve tematik yapıyı şekillendirdiğinden filmin analizinde ve

yorumlanmasında doküman analizi yöntemi tercih edilmiştir. Filmin olay örgüsü ve tematik yapısı

içerisinde yazma edimi, kimi zaman yazma ve teori ilişkisi etrafında görünür kılınmakta kimi zaman

bilgi-yetenek karşıtlığında çatışan taraflarıyla öne çıkarılmaktadır. Bu çalışmanın amacı; Evde

filmini, edebiyat kuramı ve gerçeklik bağlamında içerik çözümlemesine tabi tutmak ve senaryo

metninden hareketle kurmaca gerçeklik ve olgusal gerçeklik ilişkisi odağında çözümlemektir. Evde

filminin, edebiyat ve sinema ilişkisi bağlamında özellikle yazma eğitiminin kurmaca-dış gerçeklik

çerçevesinde eğitsel kullanımına katkı sağlayabileceği düşünülebilir. Bu amaçla filmin yazma kuramı

ve yazma edimi çatışmasını içeren her sahnesi titizlikle incelenmiş ve konu ile alakalı diyaloglar

transkript edilmiştir.