Matematik öğretmenlerinin beceri temelli matematik problemlerine yönelik metaforik algıları


Creative Commons License

Yılmaz T. Y., Gök M.

Uluslararası Vizyon Van Kongresi, Van, Türkiye, 8 - 09 Şubat 2024, ss.8-17

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.8-17
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmenlerinin “Beceri temelli matematik problemleri” kavramına yönelik sahip oldukları algıları metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni ile tasarlanan bu araştırma 2023-2024 eğitim öğretim yılında Van ili Gevaş ilçesindeki devlet okullarında görev yapan 52 matematik öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler “Beceri temelli matematik problemleri … gibidir. Çünkü…” sorusunu içeren açık uçlu bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Veriler; kodlama ve ayıklama, örnek metafor derleme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirlik, verilerin bilgisayar ortamına aktarılması aşamaları takip edilerek içerik analizi tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda matematik öğretmenlerinin beceri temelli matematik problemlerine yönelik algılarına ilişkin 44 farklı metafor belirlenmiştir. Bu metaforlardan problem çözme süreci, beceriler, öğrenciye yönelik etki, günlük yaşam bağlamı, ölçme, olumlu çağrışımlar ve olumsuz algılar olmak üzere 7 farklı kategori oluşturulmuştur. En çok karşılaşılan metafor problem çözme süreci kavramsal kategorisinde yer alan “okuduğunu anlama” metaforudur. Bununla birlikte günlük yaşam bağlamı kavramsal kategorisinde yer alan “gerçek hayatla ilişkili” metaforu en çok karşılaşılan ikinci metafordur. Öğretmenlerin beceri kategorisinde en çok “akıl yürütme” becerisi metaforunu kullandıkları, olumsuz algılar kategorisinde ise en fazla “her öğrenciye uygun olmayan” ve “zor” metaforunu kullandıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin metaforlarından yola çıkarak beceri temelli problemlere yönelik algılarının genel olarak okuduğunu anlama, uygulama, yorumlama, günlük hayat durumları içeren problemler olduğu, çözümü için akıl yürütme, eleştirel düşünme, analitik düşünme, analiz etme, ilişkilendirme gibi üst düzey bilişsel becerilere ihtiyaç duyulan zor ancak eğlenceli ve keyifli problemler olduğu sonucuna varılabilir